Ett partnerskap med Bris ger mer engagerade medarbetare!

"Strategiskt partnerskap ur ett socialt hållbarhetsperspektiv” – vad betyder det egentligen? Thomas Örnebjär, sponsorchef på Bris, förklarar detta och hur man skapar ett strategiskt och affärsmässigt samarbete som gynnar båda parter.

Thomas Örnebjer, sponsorchef Bris. Foto: Henrik Kindgren

Thomas Örnebjer, sponsorchef Bris. Foto: Henrik Kindgren

På vilket sätt är Bris en attraktiv samarbetspartner för företag?

– Bris fyller en livsviktig funktion i samhället genom att vi erbjuder professionellt stöd till barn upp till 18 år, dygnet runt året om, det är en av anledningarna till att Bris är ett av Sveriges starkaste varumärke med 99 procents kännedom bland vuxna (Verian, 2023). Av dessa skäl kontaktar många företag Bris i samarbetssyfte – och vi har lång erfarenhet av strategiska partnerskap ur ett socialt hållbarhetsperspektiv. Bris är en viktig samhällsfunktion som står upp för barnets rättigheter genom att stödja barn utifrån barnets behov, till exempel har vi sedan ett par år tillbaka mottagningar på fem orter. Vi mobiliserar också samhället och påverkar beslutsfattare genom att göra barns röster hörda, till exempel genom Bris nätverk som möjliggör möten, dialog och samverkan mellan personer över hela landet som arbetar för och med barn.

Hur ser Bris på ett potentiellt samarbete med ett företag?  

– Först och främst att det finns en naturlig koppling mellan Bris och det aktuella företaget, till exempel företagets mål och riktlinjer kring social hållbarhet och företagets samhällsengagemang. Vid behov gör vi en så kallad barnrättsprövning som är en metod för att säkerställa att företagets verksamhet tar hänsyn till barnkonventionens grundprinciper om alla barns lika värde, barnets bästa, barnets rätt till liv, överlevnad och utveckling samt barnets rätt att få sin åsikt hörd och beaktad. 

Vad upplever företag att de vinner på ett strategiskt samarbete med Bris?

– Vi har sett att företag som tidigt engagerar sina medarbetare i samarbetet med Bris, ofta får mer engagerad personal, vilket kan leda till ökad lönsamhet. Att synas medialt tillsammans med Bris genom olika aktiviteter ger också effekt. Vi har undersökningar som visar att företag som syns medialt tillsammans med Bris varumärke får en betydlig positiv påverkan på det egna varumärket, vilket visar sig exempelvis i resultat av en kampanj. En samarbetspartner som nyligen använde Bris varumärke i en kampanj ökade sin försäljning med 30 procent. Vi ska heller inte glömma betydelsen av employer branding. För dagens unga är det oerhört viktigt att ett företag tydliggör sina värderingar och samhällsengagemang, och där fyller Bris en mycket bra funktion.

Hur går processen till kring aktivering av partnerskapet? Var och hur kläcks idéer?

– Det är väldigt olika, ibland kommer idéerna från företagets anställda, ibland har vi en workshop tillsammans med företagets nyckelpersoner och sätter ihop en årsplan. Men oftast är det vi själva på Bris som kommer med idéerna.


MicrosoftTeams-image (25).png

1. Spika ett gemensamt syfte med samarbete.
Ett definierat syfte kommer att underlätta det fortsatta arbetet tillsammans och hur det ska uppnås.

2. Håll kontinuerlig kontakt med dina partners.
Ha en tät dialog som är nära, transparent och informativ.

3. Ordna regelbundna nätverksträffar.
Det är viktigt att partners får träffa varandra och utbyta kunskap och idéer. Samt att uppdatera dem om Bris verksamhet.

 

×