”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Hallå där, Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa.

Vad motiverade Trygg Hansa att bli samarbetspartner till Bris och hur ser ni på ert långsiktiga engagemang i barns rättigheter? 
 
- Som ett av Sveriges största försäkringsbolag, med över 50 procent av marknadens barnförsäkringar, är trygghet för barn och unga en hjärtefråga för oss. Det kommer även med ett stort ansvar och innan vi inledde samarbetet med Bris hade vi bekymrats av den negativa utvecklingen i ungas psykiska hälsa. Vi kände att vi ville göra något mer förebyggande och var redan imponerade över Bris insats – där vårt stöd skulle kunna göra ännu mer för landets barn och unga. Vi inledde en dialog om samarbete och nu sex år senare så fortsätter vårt viktiga samarbete där Trygg-Hansas bidrag bland annat möjliggör för Bris att ha öppet dygnet runt och att man kan utbilda nya kuratorer.

Har samarbetet påverkat hur ni arbetar med sociala ansvarstaganden generellt? 

- Vi har fått mycket värdefulla insikter av att samarbeta med Bris som vi exempelvis tagit med oss in i utveckling av Trygg-Hansas barnförsäkring och i vår uppskattade tjänst Familjehjälpen, där vi vägleder våra kunder i frågor som rör samhällets skydd och hjälper till att få ett grepp om helheten. Där tipsar vi om Bris och vad de kan erbjuda i samtal med kunderna. 

Ni deltog under september i Bris kampanj 116 111-steg för Bris? Hur upplevde era anställda det och vad har ni fått för respons internt? 

- Det var ett fantastiskt engagemang där många medarbetare tog egna initiativ och planerade teamaktiviteter för att gå för barns rätt att må bra. Det känns riktigt bra att vi gemensamt kan skapa aktiviteter och uppmärksamhet kring viktiga samhällsfrågor. För oss är detta ett sätt att bidra till en tryggare framtid och ett hållbart samhälle. 

Hur integreras samarbetet med Bris i ert dagliga arbete och era värderingar som företag? 

- Trygghet för barn och unga är som sagt en hjärtefråga för oss. Vår personal inom Skador och vår service Familjehjälpen hjälper dagligen föräldrar till barn som inte mår bra eller som har råkat illa ut. Dessutom är många som jobbar på Trygg-Hansa själva föräldrar eller har barn och unga i sin närhet. Det gör att många känner ett naturligt engagemang och en ansvarskänsla att bidra till att skapa andra förutsättningar för barn och unga. Samarbetet med Bris gör dels att våra medarbetare kan känna att de har valt en arbetsplats som värnar om och stöttar barn och unga, dels finns möjligheten för medarbetarna att engagera sig som volontärer i Bris och på så sätt göra ännu större skillnad. Vi vill göra det enkelt att engagera sig på den nivå som passar en själv bäst.  

Om ni kunde resa tillbaka i tiden och ge råd till er själva innan ni började samarbeta med Bris, vad skulle ni säga? 
 
- Vi följer våra kunder genom livets alla skeden.  Ibland har vi fått vara med på resan redan från att dina föräldrar väntade dig till att du är ett litet barn, du blir tonåring och sen är du vuxen. Vi vill inte bara följa med på resan utan även stötta våra kunder på 

vägen. Det är extra viktigt att vi finns där och gör tydlig skillnad under tiden som barn och tonåring. Det är självklart att vi tillsammans med Bris ska göra det möjligt för barn som mår dåligt att få stöd av utbildade kuratorer dygnet runt!

Om du fick designa en maskot som representerar samarbetet mellan Trygg Hansa och Bris, hur skulle den se ut och vad skulle den heta? 

- Oj, vilken kul och klurig uppgift. Trygg-Hansa hade för många år sedan ett 
samarbete där vi tog fram skadeförebyggande maskotar som kallades Trygga Djuren. Där fanns bland annat Bosse Boj. Det skulle kunna vara en utmärkt maskot för vårt samarbete. Precis som Trygg-Hansas livbojar alltid finns där redo att hjälpa så finns Bris tillgängliga dygnet runt för att stötta barn som mår dåligt. 

Vad har Trygg Hansa för framtidsvisioner gällande samarbetet med Bris och hur vill ni fortsätta stötta vårt viktiga arbete? 
 
- Vi ser gärna att vi fortsätter få värdefulla insikter som är relevanta för Trygg-Hansas medarbetare både i yrket och privat. Trygg-Hansas medarbetare har varje år möjlighet att använda två arbetsdagar till volontärarbete och här vill vi tillsammans med Bris skapa tydliga uppdrag som gör det enkelt att engagera sig för att stötta Bris viktiga arbete. Som marknadsledare på barnförsäkring har vi även kontakt med väldigt många föräldrar som skulle bli glada över att kunna få del av Bris kunskap om hur man kan stötta barn som mår dåligt.  

Vilket råd skulle ni ge till andra företag som funderar på att engagera sig i liknande samarbeten för barns rättigheter? 

- Barn är det viktigaste vi har – de är vår framtid. Barn behöver få en trygg uppväxt och kunna må bra. Här har föräldrar, andra vuxna, samhället och företag en viktig roll. Samarbetet med Bris gör dels att våra medarbetare kan känna att de har valt en arbetsplats som värnar om och stöttar barn och unga, dels finns möjligheten för medarbetarna att engagera sig som volontärer i Bris och på så sätt göra ännu större skillnad.

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K