"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

I 20 år har Svenska Postkodlotteriet stöttat ideella organisationer med miljardbelopp. Bris har fått 224 miljoner kronor sedan 2007 – pengar som gör verklig skillnad för barn i utsatthet. "Vi vill att ännu fler ska få det stöd de behöver," säger Anders Årbrandt, Managing Director på PKL.

Postkodlotteriet firade precis 20 årsjubileum – vad tror du är hemligheten bakom att så många vill vara med och bidra genom att köpa en lott?

- Jag tror att nyckeln till Postkodlotteriets framgång ligger i kombinationen av drömmar, gemenskap och möjligheten att göra gott. Många av oss vill känna att vi bidrar till något meningsfullt, och genom att vara med i Postkodlotteriet kan du stödja välgörande ändamål samtidigt som du själv kan vinna tillsammans med dina grannar. Det tror jag är kärnan. 

Vad gör dig mest stolt när du tänker på Postkodlotteriets stöd till organisationer som Bris? Finns det något särskilt ögonblick som fastnat hos dig?

- Det som gör mig mest stolt är att vi tillsammans gör skillnad på riktigt. Vi har kunnat stötta Bris med sammanlagt 224 miljoner kronor sedan 2007. Den största delen av vårt stöd är icke öronmärkt vilket gör att Bris och andra organisationer kan anpassa sina insatser efter aktuella behov och säkerställa att stödet når de barn som behöver det mest. 

Ett ögonblick som fastnat hos mig är 2007 då jag och den dåvarande generalsekreteraren tog i hand på att samarbeta. Bris var bland de första organisationerna att bli förmånstagare och det var så fint att se glädjen hos Bris och känna stoltheten över att kunna vara med och bidra till den här viktiga verksamheten.

Vilka utmaningar ser du framöver i arbetet för barns rättigheter, och hur kan stöd från aktörer som Postkodlotteriet hjälpa till att möta dem?

- Den psykiska hälsan bland barn och unga är en av de största utmaningarna idag. Allt fler barn upplever stress, ångest och osäkerhet kring sin framtid. Samtidigt påverkas många barn direkt eller indirekt av gängkriminalitet, vilket skapar stor otrygghet och utsatthet. Att ge långsiktigt stöd är avgörande för att experterna på Bris och andra barnrättsorganisationer ska kunna arbeta proaktivt, påverka beslutsfattare och skapa hållbara insatser för barns välmående och trygghet.  

I en tid där fler unga mår psykiskt dåligt och behoven av stöd ökar – ser du att filantropiska initiativ som Postkodlotteriet har ett större ansvar än tidigare? Hur arbetar ni strategiskt för att säkerställa att stödet verkligen gör skillnad där det behövs som mest?

- Barnen är ett ansvar som hela vuxenvärlden delar. Vi tar vår uppgift på största allvar och jobbar året runt för att vårt överskott till alla organisationer ska bli så stort som möjligt. Men för att vända utvecklingen behöver vi bli fler som engagerar oss i dessa frågor. Vi tror på vår givarmodell och försöker sprida den till andra aktörer. Som Sveriges största privata givare till ideell sektor kan vi vittna om hur effektivt stödet är om det är sakkunniga och experter i organisationerna som bestämmer hur pengarna ska användas. 

Vad hoppas du att samarbetet mellan Bris och Postkodlotteriet ska leda till under de kommande åren?

- Jag hoppas att vi är med och bidrar till att Bris når ut till ännu fler barn och unga i behov av stöd. Jag hoppas att vi tillsammans kan arbeta för lyfta barnrättsfrågorna, förstärka förebyggande insatser och skapa en tryggare framtid för barn i Sverige. 

Om du fick ta med en av era lottköpare bakom kulisserna och visa vad deras lottköp faktiskt möjliggör – vad skulle du vilja att de såg?

- Jag skulle vilja att de fick träffa någon som har fått stöd av Bris eller en annan organisation vi stödjer. Att se och höra hur deras lottköp direkt bidrar till någon annans trygghet och framtid är oerhört starkt. En miljon lottköpare genererar över en miljard kronor om året till över 60 ideella organisationer som arbetar för människa, djur och natur. Det är en oerhörd kraft för förändring. Vi kallar det för Postkodeffekten. 

Om du fick skicka ett personligt tack till alla som köpt lotter genom åren och gjort detta stöd möjligt – vad skulle du vilja säga?

- Jag skulle vilja rikta ett stort och varmt tack! Hur hade världen sett ut om ni inte varit med i Postkodlotteriet? Vilka insatser hade aldrig genomförts? Tillsammans har vi delat ut 15,5 miljarder kronor till ideella organisationer sedan start, och samtidigt skapat glädje för vinnare och grannar. Det är fantastiskt. 

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K