Stor påskgåva från Postkodlotteriet

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Gåvan möjliggör för Bris att fortsatt hålla öppet och finnas där för alla barn, dygnet runt. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

Hélène Carlbark, välgörenhetschef, Postkodlotteriet

Hélène Carlbark, välgörenhetschef, Postkodlotteriet

Hallå där Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet!

Bris fick nyligen ta emot 10 miljoner från Postkodlotteriets miljardöverskott. Varifrån kommer dessa pengar?

- De kommer från våra nästan en miljon fantastiska lottköpare. Var femte hushåll i Sverige är med och bidrar till att vi är Sveriges största privata givare till ideell sektor, något vi är otroligt glada och stolta över!

Vad är hemligheten med att få folk att köpa så många lotter?

- Jag tror det är så enkelt som att du vinner tillsammans med dina grannar samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Du har chans att förändra ditt eget liv, och du vet garanterat att du gör skillnad.

Om du erbjöds hitta på en fråga om Bris till ert tv-program Postkodmiljonären, hur skulle den lyda?    

- Då skulle jag antingen passa på att ställa en fråga om Bris stödverksamhet eller fråga hur många barn och unga som upplever att de har fått hjälp via er. Det skulle vara en fråga som hjälper till att visa på Bris bredd och räckvidd. Kanske något i stil med ”Hur många barn och unga hade Bris kontakt med under 2022?”

Vilka frågor kopplade till barn och unga tror du engagerar människor mest just nu?

- Det är en svår fråga som kan ha många olika svar givet allt som händer runt omkring oss just nu. Men i topp tror jag att vi finner frågor kopplade till barn på flykt, ökande barnfattigdom samt den ständigt aktuella frågan om tillgång till god och likvärdig utbildning för alla. Detta är viktiga och angelägna frågor som vi vet att Bris och andra barnrättsorganisationer dagligen jobbar outtröttligt med.   

Bris senaste årsrapport visar att barn och unga har en ganska dyster bild av framtiden (klimatkris, krig, finanskris). Vad skulle du säga till barn för att skänka framtidshopp?

- Det är vi vuxna som har ansvar att göra allt vi kan för att barn och ungas framtid ska vara trygg och positiv. Vi på Postkodlotteriet är stolta över att vi, tack vare våra lottköpare, kan möjliggöra för våra 60 förmånstagare att varje dag arbeta för att det ska bli verklighet.

Här kan du se skådisarna Björn Kjellman och Emma Molin tävla ihop hela 350 000 kronor till förmån för Bris i Postkodmiljonären (TV4).

×

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K