”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Hallå där, Charlie Wallin, VD för AB Pictura.

Berätta om Pictura – vilken typ av företag är ni?

- Pictura är en av Skandinaviens största leverantörer av snabbrörliga konsumentprodukter inom non food, som till exempel beautyprodukter, mobiltillbehör och kontorsmaterial.

År 2023 drog ni in hela 770 000 kronor till Bris – hur lyckades ni med det?

- Genom gott samarbete mellan flera aktörer som vill väl. Picturas egen designstudio tog fram nya, väldesignade julkort i nytt format som blev väl mottagna i handeln. Korten presenterades i en uppdaterad förpackning som tydligt kommunicerade Bris och er samhällsviktiga funktion. Våra kunder, som är de större företagen inom svensk detaljhandel, gav produkterna en premierad plats. Allt detta tillsammans bidrog till ett ökat bidrag som vi är väldigt stolta över.

Hur kom Picturas samarbete med Bris till?

- Vi har ju samarbetat med Bris under många år. Det var en tidigare VD som såg behovet för både organisation och konsumenter. I grunden såg vi en möjlighet att bidra med hjälp av våra produkter. Under åren har samarbetet växt från att omfatta enstaka julkort till flertalet produktområden, bland annat nallar till större högtider. 

Hur aktiverar ni er personal i samarbeten av den här typen?

- Vår personal är väldigt stolta över våra välgörenhetssamarbeten. De får ta del av material, intervjuer och filmer som Bris producerar och distribuerar till sina samarbetspartners. Vi är noga med att kommunicera så mycket vi kan via vårt intranät för att få upp engagemanget och förståelsen för hur vi kan bidra ännu mer.

Vilka barnrättsliga frågor engagerar er personal mest?

- Det är väldigt olika och beror på vilken fas i livet man själv befinner sig i. Därför är Bris bredd nödvändig och träffar större delar av vår personal. Oavsett om man har bekymmer med skolan, vänner eller familjen finns det hjälp och stöttning att få.

Vilken är den största utmaningen med CSR-arbete?

- Ofta är det svårt att på ett mätbart sätt få fram nyttan av CSR-åtaganden. Vi företagare behöver ofta försvara satsningar mot våra intressenter, oavsett om det gäller välgörande ändamål eller andra affärbeslut. Därför är det så bra att vi kan visa hur vårt bidrag underlättar Bris arbete.

Vad tror du är den största utmaningen för föräldrar idag?

- Verkligheten snurrar allt snabbare och informationsflödet i våra mobiler sinar aldrig. Jag tror att många föräldrar känner en maktlöshet mot den enorma kraft som mobilerna har och hur den påverkar både barn och vuxna. Just problem kopplat till mobilen, som skärmtid, kränkningar och mobbning på sociala medier och oönskade kontakter är svåra frågor att hantera för en förälder idag, jämfört med hur det var för bara tio år sedan. Tyvärr lär det inte bli enklare.

Vilken barnrättsfråga tycker ni som företag att samhället borde prioritera just nu?

- Under pandemin fick man läsa om skolor som stängde i perioder där elever från familjer med lägre inkomst hade svårt att äta sig mätta. Därefter följde en inflation som ledde till kraftiga stigande matpriser, vilket satte ytterligare press på redan hårt ansatta hushåll. Vi tycker därför att samhället, med våra politiker i spetsen, bör agera för att säkra en god levnadsstandard för barn som lever i socioekonomisk utsatthet. 

×

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K