”När allt är mörkt och tyst är man ensam om sina tankar"

Karolina jobbar som kurator på Bris och både hon och de andra kuratorerna ser ofta att köerna till telefon och chatt är långa. När Bris för tre år sedan började ha öppet på natten kunde man inte föreställa sig att behovet var så enormt.

Först goda nyheter!

Det är tack vare er – privatpersoner och företag – som Bris kan hålla öppet även på natten. Cirka 38% av samtalen kommer under tider då Bris tidigare hade stängt, men många barn står i kö. Ibland försvinner väntande samtal och Bris kuratorer kan bara hoppas att just det barnet försöker kontakta Bris igen. Ibland får de mejl från barn som väntat i kö länge – barn som många gånger inte har någon annan att anförtro sig till.

När Bris för tre år sedan öppnade för telefon- och chattsamtal även nattetid, hade man inte kunnat föreställa sig att behovet var så enormt. Förra året fick barn stöd av Bris kuratorer vid 44 420 tillfällen – en ökning med 7 procent jämfört med året innan. Hela 38 procent av alla samtal till Bris kommer på natten. Att så många hör av sig just den tiden på dygnet kan bero på att det är lättare att kontakta Bris mitt i, eller direkt efter, en situation uppstått.

– Allt känns ju lite värre på natten när det är mörkt och tyst och man är ensam med sina tankar och känslor. Mycket av vårt arbete på natten handlar om stöd här och nu, att lindra ångest och få barnet att lugna sig och komma till ro, säger kuratorn Karolina.

Långa köer till telefon och chatt

Karolina jobbar på Bris sedan fem år tillbaka. Både hon och de andra kuratorerna ser ofta att köerna till telefon och chatt är långa.

– Många barn uttrycker att de inte har pratat med någon, eller att de har försökt prata med vuxna som inte har lyssnat eller tagit dem på allvar. Många barn behöver prata med oss flera gånger innan de känner sig redo att söka stöd någon annanstans.

Självmordstankar, ångest och självskadebeteende. Samtalen som Bris tar emot nattetid har ofta allvarlig karaktär.

I sådana situationer blir Bris uppgift inte bara att ge stöd i stunden, eller att tillsammans med barnet göra upp en plan för hur en förändring kan nås. Kuratorerna kan också behöva förklara vad barnet har rätt till, vad som är vuxnas ansvar och låta barnet förstå vad som är en rimlig reaktion från en vuxen.

Mycket handlar om att bekräfta barnet

Karolina säger att mycket av Bris-kuratorernas samtal handlar om att bekräfta barnet i det hen berättar. Att en vuxen säger: “Jag hör och jag ser att du har gjort massor med saker för att du ska få hjälp och må bättre, jag är ledsen att du inte har fått det. Kan vi tänka tillsammans kring vad vi skulle kunna göra för att förändra din situation?”.

– Vi vet att många barn lever i en väldigt utsatt situation. Hade man ett trollspö hade man ju velat ge alla barn det som de faktiskt har rätt till – att barn blev skyddade från våld, och kunde få hjälp och stöd när det behövdes. Men vi är inte där än på långa vägar. Vi räcker inte till. Vi skulle behöva vara många fler, säger Karolina.

Trots allt förundras hon av barns styrka.
– När barn hör av sig så finns det ändå hopp någonstans, att de inte ger upp. Då finns gnistan där ändå.

 

Visste du att…?

  • År 2022 fick barn stöd av Bris kuratorer vid 44 420 tillfällen – en ökning med 7 procent jämfört med året innan.
  • 38 procent av alla samtal till Bris sker på natten.
  • 40 barn får stöd av Bris varje natt – fler står i kö.

 

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K