Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.
Metsä Groups kampanj för Bris resulterade i 2,2 miljoner – det är en otrolig summa!
- Ja, vi är jätteglada! Det känns bra att kunna donera till Bris som gör ett så viktigt arbete för barn och ungdomar. För varje såld Lambi- och Serla-produkt under kampanjen donerade vi till Bris, vilket innebär att väldigt många människor valde att köpa svenskproducerat mjukpapper, det är vi verkligen glada för!
Vad var syftet och strategin bakom framgången?
- Kampanjens syfte var att öka kännedomen om vikten av närproducerade varor, hur viktigt det är för miljön men också för den lokala ekonomin. Vi vet att många barn känner oro för klimatet och då känns det bra att våra produkter är hållbart producerade och uppmuntrar konsumenter att köpa närproducerade varor. Hållbarhet är centralt i vårt arbete och då blir varje köpbeslut är viktigt. Sedan är Bris, liksom Serla och Lambi, ett starkt förtroendeingivande varumärke så när vi samverkar blir vi extra starka.
Varför är det så viktigt att företag att har ett barnperspektiv?
- Därför att vår framtid ligger i barn och ungas händer. Om barn inte mår bra får vi inget välfungerande samhälle. I Finland fick pandemin stora konsekvenser på ungdomars mående. Många har haft svårt att gå tillbaka till det sociala efter den påtvingade sociala isoleringen. Och nu när man kan sköta stora delar av sitt liv digitalt behöver man ju knappt gå ut, vilket kan leda till psykisk ohälsa. Det finns också en stor oro bland unga inför framtiden.
Vi vill att framtida generationer ska ha samma förutsättningar som vi, därför är det viktigt att lämna positiva avtryck. Barn och unga har rätt att må bra och företag är ju också beroende av unga för framtida arbetskraft, då måste hela samhället jobba tillsammans.