Kappahl toppade sin insamling till Bris!

3,9 miljoner! Så mycket drog Kappahl in till Bris under 2022 – deras största insamling till Bris någonsin! Detta möjliggör att ännu fler barn i behov av stöd kan få hjälp. Hemligheten bakom rekordsiffran? Enligt Johanna Flemström, Communication manager på Kappahl, handlar mycket om att Bris arbete är så tydligt och lättförklarat - och att ämnet barn och unga ligger Kappahls kunder varmt om hjärtat.

Johanna Flemström, Communication manager, Kappahl

Johanna Flemström, Communication manager, Kappahl

Hallå där Johanna Flemström, Communication manager, Kappahl

Hur gjorde Kappahl för att nå ett sådant otroligt resultat?

- Vi kommunicerar Bris och vårt samarbete till våra kunder på olika sätt över året. Vi har till exempel flera produkter som vi säljer till förmån för Bris som till exempel t-shirts, mössor och presentetiketter. Sedan erbjuder vi våra kunder att, vid köp av produkt, runda upp för Bris under året med extra kampanjfokus under jul, vid skolstart och runt alla hjärtans dag. Vi jobbar också med att skapa stolthet och engagemang internt för det viktiga arbete alla våra butiksanställda och övrig personal gör för att hjälpa till med insamlingen.

Hur får man med sig alla medarbetare i en sådan här sponsorsatsning?

- Bris arbete är tydligt och lätt att kommunicera så att folk förstår vad det handlar om. Och barns rättigheter är något som ligger många varmt om hjärtat! Det har varit lätt att engagera våra medarbetare i Bris eftersom ert arbete synkar så bra med Kappahls egna värderingar. Olika funktioner runt om i organisationen bidrar på sitt sätt, allt från butiksäljare till marknadspersonal, lagermedarbetare och IT-avdelningen. Det är verkligen allas insats som gör skillnad här!


Vad vill man som vuxen veta om Bris stöd till barn och unga?

- Hur stödet funkar, vad det går ut på och vilken skillnad det gör för barn och unga. Man vill också veta vilka frågor som är aktuella och få ökad kunskap – hur kan jag som vuxen bidra för att göra barns röster hörda och arbeta för ett bättre samhälle för barn att växa upp i.

Vad har Kappahls engagemang för Bris lärt dig som du inte visste tidigare? 

- Jag har fått bättre kännedom om hur mycket Bris gör och vilka olika delar Bris jobbar med. Och att Bris samarbetar med många andra stödlinjer runtom i världen, samt att det nummer barnen ringer är samma överallt i Europa oavsett om man ringer från Ukraina eller Danmark. Jag har också upptäckt hur fantastiskt många av Kappahls kunder som vill bidra till Bris viktiga arbete. Det engagemanget är otroligt fint och något som gör mig mycket glad.

×

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K