3,9 miljoner! Så mycket drog Kappahl in till Bris under 2022 – deras största insamling till Bris någonsin! Detta möjliggör att ännu fler barn i behov av stöd kan få hjälp. Hemligheten bakom rekordsiffran? Enligt Johanna Flemström, Communication manager på Kappahl, handlar mycket om att Bris arbete är så tydligt och lättförklarat - och att ämnet barn och unga ligger Kappahls kunder varmt om hjärtat.
Johanna Flemström, Communication manager, Kappahl
Hur gjorde Kappahl för att nå ett sådant otroligt resultat?
- Vi kommunicerar Bris och vårt samarbete till våra kunder på olika sätt över året. Vi har till exempel flera produkter som vi säljer till förmån för Bris som till exempel t-shirts, mössor och presentetiketter. Sedan erbjuder vi våra kunder att, vid köp av produkt, runda upp för Bris under året med extra kampanjfokus under jul, vid skolstart och runt alla hjärtans dag. Vi jobbar också med att skapa stolthet och engagemang internt för det viktiga arbete alla våra butiksanställda och övrig personal gör för att hjälpa till med insamlingen.
Hur får man med sig alla medarbetare i en sådan här sponsorsatsning?
- Bris arbete är tydligt och lätt att kommunicera så att folk förstår vad det handlar om. Och barns rättigheter är något som ligger många varmt om hjärtat! Det har varit lätt att engagera våra medarbetare i Bris eftersom ert arbete synkar så bra med Kappahls egna värderingar. Olika funktioner runt om i organisationen bidrar på sitt sätt, allt från butiksäljare till marknadspersonal, lagermedarbetare och IT-avdelningen. Det är verkligen allas insats som gör skillnad här!
Vad vill man som vuxen veta om Bris stöd till barn och unga?
- Hur stödet funkar, vad det går ut på och vilken skillnad det gör för barn och unga. Man vill också veta vilka frågor som är aktuella och få ökad kunskap – hur kan jag som vuxen bidra för att göra barns röster hörda och arbeta för ett bättre samhälle för barn att växa upp i.
Vad har Kappahls engagemang för Bris lärt dig som du inte visste tidigare?
- Jag har fått bättre kännedom om hur mycket Bris gör och vilka olika delar Bris jobbar med. Och att Bris samarbetar med många andra stödlinjer runtom i världen, samt att det nummer barnen ringer är samma överallt i Europa oavsett om man ringer från Ukraina eller Danmark. Jag har också upptäckt hur fantastiskt många av Kappahls kunder som vill bidra till Bris viktiga arbete. Det engagemanget är otroligt fint och något som gör mig mycket glad.