"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Att skapa meningsfulla samarbeten som speglar företagets värderingar är en hjärtefråga för JYSK. Genom sitt nya partnerskap med Bris vill de bidra till ett tryggare samhälle för barn och unga. Men hur började detta samarbete, och vilka initiativ har genomförts hittills?

Hallå där, Johan Sjödin, VD för JYSK. 

Hur och varför började samarbetet mellan JYSK och Bris?

-Vi hade tittat efter fler samarbeten som passar bra ihop med vilka vi är som företag, våra värderingar och där vi tror att vi kan göra skillnad. Bris hade nämnts av våra medarbetare som en organisation som de gärna skulle vilja stötta, så när Bris kontaktade oss förra året såg vi en fantastisk möjlighet att se vad vi kunde skapa tillsammans.

Hur väljer ni vilka organisationer ni samarbetar med inom ert CSR-arbete?

-Vi väljer organisationer eller föreningar som vi tror passar bra med våra värderingar och med vår verksamhet i övrigt. Vi vill gärna ha aktiva partnerskap där vi kan få engagemang i organisationen och där vi kan göra skillnad, inte bara monetärt utan också genom till exempel kunskapsutbyte eller annat.

Vilka konkreta initiativ har ni genomfört tillsammans med Bris?

-Vi startade vårt samarbete i december 2024. Då startade vi också vår kampanj där vi säljer ett kudd- och täcke-set till förmån för Bris. I samband med det har vi haft kampanjer där vårt samarbete synliggjorts i sociala medier och på vår hemsida. Vi har också skickat ut informationsblad till våra kunder som handlat via vår e-handel om vad Bris är och vilket stöd barn kan få.

På vilket sätt säkerställer ni att det stöd som JYSK bidrar med används effektivt av Bris?

-Vi har ett stort förtroende för att Bris använder stödet på bästa sätt. Vi säkerställer det bland annat genom att följa det arbete som Bris gör, läsa Bris rapporter som speglar deras arbete och såklart föra en dialog med Bris om vad vårt stöd används för.

Hur mäter ni framgången för ert stöd till Bris?

-På flera olika sätt. Ett är att se hur stort engagemanget är från våra kunder, till exempel hur mycket försäljning det genererar och hur mycket pengar vi samlar in till Bris.
Ett annat sätt är i medarbetarengagemang, hur våra medarbetare engagerar sig i kampanjen och tar del av information kring den och Bris.

Hur kommunicerar ni ert engagemang i sociala frågor till era kunder och anställda?

- Lite olika beroende på vilket av våra partnerskap det gäller. Mot kund använder vi oss av alla våra externa kanaler. Det kan vara genom försäljningskampanjer men ibland också att vi sprider kunskap genom inlägg på sociala medier.

Internt arbetar vi också på flera olika sätt. Ibland medverkar partners på interna möten, vi producerar en del videos för våra medarbetare och så aktiverar vi våra medarbetare genom de externa kampanjer vi driver, till exempel till förmån för Bris.

Hur informerar ni era anställda om samarbetet med Bris?

-Vi gör det genom att hålla partnerskapet levande i vår interna kommunikation. Till exempel genom filmer där Bris berättar om själva samarbetet eller värdet av samarbetet. Till våra större möten brukar partners bjudas in och få tid att prata till medarbetarna. När vi kör kampanjer, likt den vi gör nu med Bris, följer vi upp den och uppdaterar butikerna om hur det gått och vad de bidragit med. Vi upplever att en mix av kunskap kring den organisation vi stöttar och uppföljning skapar förståelse för hur just vår verksamhet är med och bidrar och stolthet bland medarbetarna.

På vilket sätt påverkar samarbetet arbetsplatsens kultur och gemenskap?

-Det skapar stolthet och en känsla av att vara med och bidra till något större.

Hur säkerställer ni att samtliga nivåer av företaget – från butikschefer till säljare – känner sig inkluderade i detta initiativ?

-Vårt samarbete med Bris är kopplat till vår försäljning av en specifik produkt. Så det gör att de flesta delar av vår verksamhet automatiskt blir aktiverade. Allt från servicefunktioner som jobbar med prissättning och marknadsmaterial till butikssäljare. Men vi har också en tydlig kommunikationsplan som gör att partnerskapet tas upp på möten för olika funktioner och följs upp i flera led så att alla vet hur det går.

Har samarbetet lärt dig något nytt om Bris som du ej kände till sedan tidigare?

-Det har gett mig en ny bild av Bris arbete, hur omfattande det är och hur Bris verkar inom så många olika fokusområden.

Vilken är den viktigaste barnrättsfrågan under kommande år, tycker du?

-
Psykisk ohälsa bland barn och unga känns som en av de viktigaste frågorna just nu och otryggheten som unga känner både på grund av det som händer lokalt och globalt.

 

 

 

 

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K