”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, som är ny samarbetspartner till Bris och varför de ville inleda ett samarbete med oss.

Hallå där, Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst.

Ica Maxi Öst är ny samarbetspartner till Bris sedan början av året – varför ville ni samarbeta med Bris?

- Vi tycker att Bris gör ett bra arbete och kommer bara bli en ännu viktigare samhällsaktör med tanke på hur många barn och unga som upplever psykisk ohälsa idag. Av den anledningen kontaktade vi er, för att lära oss mer och för att kunna göra skillnad.

Hur har responsen varit från era kunder?
- Responsen har varit god! Jag tror att vi kan intensifiera vårt samarbete med Bris för att få ett ännu bättre utfall.

Barnfamiljer är en stor del av er målgrupp – hur insatta är ni som företag i barnrättsfrågor?
- Jag upplever inte att vi är så pålästa idag – men vi ser verkligen fram emot att tillsammans lära oss mer om barnrätt och om hur unga har det idag.

Hur stor var kunskapen om Bris hos er internt före samarbetet?
- De flesta känner nog till organisationen Bris men kanske inte omfattningen av ert arbete. Det var nytt för oss!

Hur aktiverar ni er personal i samarbeten av den här typen? 
- Vi informerar om vårt samarbete i flera kanaler och med tanke på att detta samarbete är relativt nytt så ska vi göra ännu mer!

Har du lärt dig något om Bris som du inte visste sedan tidigare?
- Ja, absolut! Innan vi kom i kontakt med er visste jag bara bråkdelen av det jag vet idag.

Vilken barnrättsfråga tycker ni som företag att samhället borde prioritera just nu?

- Att så många unga mår dåligt på grund av det oroliga läget i världen just nu och den hopplöshet som utbreder sig hos unga. De tycker jag är tungt, Vi måste gjuta mod i våra unga och ta dessa känslor på allvar.

Hur viktigt är ert hållbarhetsarbete för unga som söker jobb hos er?
- Hållbarhetsarbete både vad avser miljö och det sociala arbetet är en hygienfaktor som vi alla måste arbeta med, så det är jätteviktigt! 

Vad tror du är den största utmaningen för föräldrar idag?

- Som förälder är det svårt att konkurrera med sociala medier och annat som påverkar våra barn i vardagen. Därför är det viktigt att vara närvarande, tror jag.

×

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K