”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Hallå där, Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB.

Berätta om Finja – vilken typ av företag är ni?

- Finja är ett svenskt familjeföretag vars resa startade med ett förvärvat grustag år 1957. Addera en stor portion kunskap, engagemang och mod och du har dagens företag, ett av landets främsta inom betongbranschen. Vi erbjuder konstruktionslösningar för murat och putsat byggande, trädgård, specialbruk, sand och ballast. Tillsammans kompletterar våra bolag varandra.

- Vi tror på en hållbar framtid och vill bygga trygga och beständiga hem som håller i generationer. Vi utvecklar produkter med stort hållbarhetsfokus och investerar i moderna produktionsanläggningar samt digitala lösningar för att göra valet enkelt för våra kunder. 

Hur kom Finjas samarbete med Bris till?

- Som familjeföretag är vi också engagerade i mjuka värden, som till exempel att ge alla möjlighet att utvecklas, våga vara sig själva och motiveras. Därför stöttar vi gärna ungdomar genom UF-projekt, föreningslivet och stipendium. Och Finja-hjärtat brinner extra mycket för jämställdhet, respekt, mångfald och tolerans, vars arbete stöds av en regnbågsfärgad säck, Finjas Finbetong. Det är ett projekt som ligger i linje med företagets värderingar kring respekt, tolerans, jämställdhet och mångfald. Säcken står för allas rätt att vara sig själv och försäljningsöverskottet har gått till Bris.

- Ungdomar och barn är vår framtid och utan trygghet och stöd från vuxna i barndomen försvinner glöden av engagemang, entreprenörsanda och framtidshopp. En grundtrygghet och självkänsla som Finja önskar bidra till genom samarbetet med Bris.

Hur lanserade ni samarbetet för era kunder?

- Våra samarbetspartners och kunder har blivit informerade via nyhetsbrev och sociala mediekanaler.

Hur blev responsen?

- Blygsam, men positiv. Bris som varumärke är bekant för många och arbetet för barn uppskattas, både internt och externt. 

Hur mycket pratar ni om barn- och föräldrafrågor internt på Finja?

- Barn- och föräldrafrågor som kommer upp internt består primärt av praktisk karaktär såsom föräldraledighet, vård av barn och skolan. Men även mer personliga utmaningar hemma lyfts såklart och diskuteras i lunchrummet. 

Hur aktiverar ni er personal i samarbeten av den här typen?

- Finja sponsrar klubbar, föreningar och organisationer inom bland annat idrott, kultur och samhälle där medarbetarna är engagerade som ledare eller medlemmar. Lokalt stöttar vi även UF-företag med material och stipendium.

- Samarbetet med Bris passar väl in i denna satsning och stärker trovärdigheten i företagets grundvärderingar. Finja pratar inte bara, vi gör också.

Vilka barnrättsliga frågor engagerar er personal mest?

- Rätten till utbildning samt en trygg och inkluderande uppväxt. 

Hur stor var kunskapen om Bris hos er internt före samarbetet?

- Bris är ett inarbetat varumärke, så de flesta kände till organisationen sedan tidigare. 

Har du lärt dig något om Bris som du inte visste sedan tidigare?

- Ja, att Bris även har verktyg och support för vuxna såsom föräldrar, idrotts- och föreningsledare. Bris bredd av frågeställningar från barn och ungdomar överraskar också.

Vad tror du är den största utmaningen för föräldrar idag?

1. Sociala medier

- Att förstå och ta del av all information och det tuffa klimatet som sociala medier genererar i. Vilken information barnen nås av via sociala medier, till exempel negativa kommentarer, påverkan, kroppsperfektion, näthat, nyheter med krig och klimatfrågor och olämpliga filmer. Att alltid vara uppkopplade innebär även mindre rörelse, lek och fantasi, vilket påverkar inlärning, socialt samspel och sömn.

2. Ge barnen självkänsla

- Att våga släppa taget och låta barnen stå på egna ben och ta sig själv till träningar och skola. Med andra ord sluta curla barnen i rädsla av mobbning, överfall och misshandel.

Vilken barnrättsfråga tycker ni som företag att samhället borde prioritera just nu?

- Utbildning och trygg skolmiljö utan mobbning, droger eller utanförskap.

Hur viktigt är ert hållbarhetsarbete för unga som söker jobb hos er?

- Företagets hållbarhetsarbete är viktigt, men inte avgörande när unga söker jobb idag. Men för företaget är hållbarhets- och klimatarbetet mycket viktigt och något som våra medarbetare arbetar tillsammans för. Det är en naturlig del av vår vardag. 

×

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K