"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Hallå där Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef, Fastighetsbyrån.

Fastighetsbyrån är en av Bris huvudpartners – varför valde ni att samarbeta med Bris?

-Samarbetet bygger på att vi vill bidra till tydlig samhällsnytta och samtidigt skapa en intern stolthet. Innan vi beslutade oss för att samarbeta med just Bris, definierade vi området ”Ett tryggt hem för fler” eftersom vi ville ha en tydlig koppling till vår verksamhet. Trygghet i hemmet är ju helt centralt för barn och ungdomar och något som Bris jobbar mycket med.

Berätta om ert insamlingsprojekt Trampa för Bris!

-Trampa för Bris är ett cykellopp för Fastighetsbyråns medarbetare där vi trampar oss igenom hela Sverige, från Kalix till Ystad. Cykelloppet består av 19 etapper och vid start och målgång arrangeras olika aktiviteter. För varje cyklad mil skänker Fastighetsbyrån 100 kronor till Bris och på alla evenemang som äger rum längs vägen ges besökarna möjlighet att skänka pengar till Bris. Vi har även flera samarbetspartners som är med och bidrar.

Hur kom idén till?
-En kollega har gjort en liknande aktivitet på ett annat företag som var lyckad och tänkte att det kunde passa även oss.

Hur har intresset för stafettloppet varit hittills?

-Det har tagits emot mycket positivt internt och nu under loppet ser vi också ett stort engagemang och mycket positiv spridning och respons i sociala medier.

Hur engagerar ni era medarbetare i den här typen av samarbeten?
-För det första genom att kommunicera vad vi gör, vad det leder till hos våra olika samarbetspartners och vad det gör för nytta för samhället. För det andra genom olika aktiveringar, till exempel som Fastighetsbyrån trampar för Bris. Cykelloppet är en del av en större satsning där vi uppmanar alla våra 265 kontor att göra lokala aktiviteter under maj, för att träffa vår konsumentmålgrupp men även för att bidra till Bris.

Vad är Fastighetsbyråns strategi för lyckade samarbeten i hållbarhetssyfte?

-Det beror lite på vad det är för typ av samarbete. Strategin bakom Bris-samarbetet bygger på att ha en naturlig koppling till vår verksamhet, samarbeta med organisationer med välkända varumärken (som inte kräver en förklaring) och att involvera våra kunder. 100 kronor från varje affär vi gör går till välgörenhet och våra bostadssäljare får möjlighet att välja mellan Bris, SOS barnbyar och Sveriges Stadsmissioner. Det ger oss ett naturligt sätt att kommunicera med kunderna och möjliggör även olika typer av aktiveringar med alla våra samarbetspartners. 

Vilken barn- och ungdomsfråga tycker du personligen borde prioriteras i samhället just nu?
-Psykisk ohälsa känns ju som ett väldigt stort och övergripande problem som också förvärras av andra problem i samhället. Mest påtagligt just nu är kanske hur baksidan av sociala medier påverkar den psykiska hälsan och ökat våld och gängkriminalitet som också drabbar allt fler barn.

Hur tycker du att man som vuxen kan vara ett stöd för barn i samhället – oavsett om man själv är förälder?

-Jag tänker att de flesta vuxna på ett eller annat sätt är förebilder för barn och har ett ansvar att föra vidare sunda värderingar. Det känns som att behovet av medmänsklighet, omtanke, jämställdhet, mångfald, öppenhet och inkludering är större än någonsin. Att visa och prata om rätt värderingar blir ett stöd på både kort och lång sikt. 

Hur mycket pratar man om barnrätt i fastighetsvärlden? 

-Relativt lite skulle jag nog säga. Utifrån ökad otrygghet, bland annat kopplat till ökat våld och gängkriminalitet, har trygghet och trygga bostadsområden kommit mer i fokus. Där kan man bland annat se att det är en viktigare fråga för barnfamiljer och påverkar boendeval och flyttströmmar. Specifikt barnrätt kanske inte är så vanligt att man pratar om. Under många år har det varit stort fokus på unga vuxna och de höga trösklarna in på bostadsmarknaden.

×

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K