"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Bris stödlinje får 4,5 miljoner i bidrag från Egmont Fonden under två år, med fokus på nattkuratorer. “Vi vill bidra till att barn och unga kan få den hjälp de behöver – även under de tidpunkter på dygnet då de kanske känner sig som allra mest ensamma”, berättar Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat.

Stöd från Egmont Fonden har hjälpt Bris att starta en pilotsatsning för de yngsta barnen, finansiera ett projekt riktat till barn på flykt samt att förstärka stödlinjens dygnet runt-öppet med fler nattkuratorer. Heidi Sørensen, Direktør Egmonts Fondssekretariat, berättar mer.

Egmont Fonden har stöttat Bris med medel genom olika projekt sedan 2021, då som första organisation i Sverige. Hur kommer det sig att ni valde just Bris?

Bris var ett naturligt val eftersom ni genom den nationella stödlinjen har en direkt och konkret påverkan på barn och ungas liv. Som en stark och erkänd aktör inom barns rättigheter och välbefinnande har Bris byggt upp en stabil grund och stor expertis, vilket gör att organisationen kan nå många av de barn och unga som behöver hjälp. 

Under de kommande två åren kommer Egmont Fonden att bidra med 4,5 miljoner kronor till Bris stödlinje, med fokus på nattkuratorer. Vad hoppas ni att samarbetet ska få för resultat?    

Bris nya rapport, Barnrapporten 2025, visar att behovet av Bris stödlinje aldrig har varit större. Vårt mål är därför att stärka Bris kapacitet för att kunna möta den ökande efterfrågan. Genom att fortsätta vårt stöd till Bris nattkuratorer vill vi bidra till att barn och unga kan få den hjälp de behöver – även under de tidpunkter på dygnet då de kanske känner sig som allra mest ensamma.

Vad gör dig mest stolt när du tänker på Egmont Fondens stöd till organisationer som Bris? Finns det något särskilt ögonblick som fastnat hos dig?

Jag är särskilt stolt över att vi genom vårt stöd kan bidra till att göra en verklig skillnad i barns liv. Det är inte bara abstrakt hjälp – det blir väldigt konkret när ett barn kan få professionellt stöd via en kurator mitt i natten, och får uppleva att bli lyssnad på, hörd och hjälpt. Jag var också stolt över att vi akut kunde bidra till att Bris kunde ge stöd och hjälp till de familjer och barn som flydde kriget i Ukraina 2022. Att få ett tryggt och varmt välkomnande, när man flytt från krig och lämnat allt man äger, är så grundläggande och viktigt för både barn och familj.

Vi ser att antalet stödjande samtal till Bris ökar. I en tid där fler unga mår psykiskt dåligt och behoven av stöd ökar – hur arbetar ni strategiskt för att säkerställa att stödet ni bidrar med verkligen gör skillnad där det behövs som mest? 

Egmont Fonden arbetar för att säkerställa att vårt stöd ska göra skillnad där behovet är som störst, genom att fokusera på barn och unga i svåra levnadsförhållanden. Specifikt arbetar vi med tre nyckelfrågor: minskad nöd för barn i fattigdom, utbildning för alla och stärkt deltagande och handlingskraft. Vi stödjer både insatser som kan skapa positiva förändringar för barn och unga här och nu, och insatser som arbetar med komplexa problem och kräver ett mer långsiktigt arbete.

Vår vision är att alla barn och unga ska ha samma möjligheter för att skapa ett bra liv, utbilda sig och delta aktivt i samhället.

Vilka utmaningar ser du framöver i arbetet för barns rättigheter, och hur kan stöd från Egmont Fonden hjälpa till att möta dem?

Under de senaste årtiondena har vi sett betydande framsteg i arbetet för barns rättigheter i Skandinavien. Det finns en växande förståelse för att barn både måste skyddas, och ha verkligt inflytande över beslut som påverkar deras liv. Idag är vi som samhälle inte tillräckligt bra på att aktivt förverkliga barns rätt att höras. Därför stödjer vi på Egmont initiativ och lösningar som utvecklas i dialog med barn och unga själva, och inkluderar deras perspektiv.

Vi vill säkerställa att barn inte bara blir tillfrågade, utan att deras röster faktiskt väger tungt och leder till verklig förändring. När barn deltar aktivt skapar det starkare och mer hållbara lösningar, och det är här vi ser en avgörande potential för att stärka barns rättigheter i framtiden. 

"Tillsammans kan vi göra konkret skillnad för barn"

Läs intervjun med Heidi Sørensen, direktör för Egmonts Fondssekretariat, om varför de har valt att stötta Bris stödlinje med 4,5 miljoner kronor under två år.

Intervju Egmont Fonden

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Vi vill göra det enkelt för medarbetare att engagera sig”

Läs intervjun med Petter Lindkvist, Head of marketing and brand på Trygg-Hansa, om hur de ser på sitt långsiktiga engagemang i barns rättigheter.

Intervju Trygg Hansa

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K