”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

Take no shit. Vet ditt värde och låt ingen trampa på dig! Det menar smyckesdesignern Efva Attling som i 10 års tid sålt en kollektion med just det namnet till förmån för Bris. Ett samarbete som genererat hela tre miljoner. För Bris berättar hon om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Hallå där Efva Attling – smyckesdesigner!

Ta ingen skit – levde du själv efter devisen som ung?
- Det är nog något jag har lärt mig under livets gång. Men jag var en oerhört vild tonårig! Det var jättemycket knark i Högdalen där jag växte upp. Vi bodde nära ett ungdomshem och vi småtjejer tyckte att de där killarna var skithäftiga, tatuerade och coola. Så som man tycker när man är 14 år. Det är världens farligaste ålder, det är så mycket hormoner och man tycker att man är vuxen. Vi rökte hasch och några av killarna gick på tyngre droger. Fem stycken från min första klass dog i heroinöverdoser, senare i livet.

Men du fastnade aldrig i det?
-
Nej, jag har en fantastisk livslust! Och det är väl det som räddade mig. När de andra gick ner sig ville jag bara vidare. Livet är min största drog. Fast det var en slak lina ibland.

Hur var din mamma Bojan?
-Mamma Bojan var stadig – steady as a rock. Hon var hemmafru och tog hand om mig och mina fyra systrar. Någon supermamma var hon inte men hon älskade oss barn och fanns alltid hemma. Mamma hade koll på mig, hon förmanade aldrig men såg till att jag inte gick över gränsen. ”Du måste ju ha vetat vad vi höll på med?” frågade jag henne senare i livet. ”Ja, men jag litade på dig”, svarade hon.

… Och din pappa Lasse?
-Pappa var konditor och turnerade med ett jazzband på helgerna.  Han var en rolig, knäpp pappa som var arg ibland. Han var snål med beröm. När jag skulle bli modell sa han: ”Ska du bli modell med de där spirorna?”. Ett av mina första modelljobb var för Vinetta-strumpbyxor. När han såg bilden i Dagens Nyheter sa han: ”Så här ska ett par schyssta spiror se ut!”. ”Okej, pappa, det är mina”, sa jag. Det blev en drivkraft för mig. Jag ska nog visa dig! Först vid 80-årsålder sa han: ”Vad duktig du är, Efva!”.

Vad tänker du när du ser dagens 14-åringar?
-Jag känner väldigt starkt för dem! Unga idag läser inte böcker, de skriver som krattor och har ett språk som förändrats väldigt mycket. Vi behöver så många socionomer och psykologer för unga människor kommer att behöva mycket stöd och hjälp. Det är livsviktigt. Som tur är finns idag en öppenhet kring psykisk ohälsa och att gå i terapi… Sådant mörkades för 50 år sedan.

Vilka tips skulle du vilja ge till dagens föräldrar?

  • Hjälp ditt barn att bygga självkänsla.
    Det är inte alltid medfött. Ibland måste vuxna förklara för barnet att hen har ett eget värde.

  • Se till att få psykologisk avlastning.
    Oavsett om det handlar om ett barn som har kolik eller en tonåring med problem. Prata med människor som vet vad det handlar om eller som kanske varit med om det själva.

  • Lär dig hur marijuana luktar!
    Var lyhörd och uppmärksam på saker som kan kopplas till bruk eller försäljning av droger. Till exempel om tonåringen plötsligt börjar komma hem med massa dyra skor och kläder.

  • Lär barn att ha tråkigt.
    Det fanns inget internet och mobiler när jag växte upp. Det gav mig massa tid att tänka och komma på bra saker att göra. Tid att ha tråkigt är jätteviktigt!

  • Alla vuxna har ansvar!
    Vi behöver fler vuxna som tar ansvar för barn, även de som inte själva är föräldrar. Vi behöver varandra!

×

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K