"Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Hallå där, Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K.

Varför har ni på Circle K valt att samarbeta med Bris?

-Vårt samarbete med Bris startade redan 2013 och är resultatet av våra medarbetares önskan att stödja en organisation som verkligen gör skillnad. Vi lät dem själva välja, och Bris blev det självklara valet. För oss som företag skapar det långsiktigt en
känsla av samhörighet och stolthet bland våra medarbetare.

Sedan dess har vi fokuserat på att stötta Bris exklusivt, vilket har byggt ett stort engagemang internt och säkerställt att Bris får den långsiktiga hjälp de behöver för att fortsätta sitt viktiga arbete för barn och unga i Sverige. Vi ser detta som en central del av vårt ansvarstagande som företag, och det är något som skapar en stark intern stolthet.

Hur ser ni på de långsiktiga fördelarna, både för barn och unga och för företaget?

-Att vi har stöttat Bris i över 10 år har skapat en stark intern identitet där alla medarbetare känner till och brinner för vårt engagemang.

För barn och unga innebär stödet konkret hjälp i form av att fler kan få tillgång till Bris tjänster, något som bidrar till att bygga ett tryggare samhälle. För oss som företag skapar det långsiktigt en känsla av samhörighet och stolthet bland våra medarbetare, då vi vet att vi samlas kring en organisation som har en så tydlig och viktig roll för barnens välmående. Det stärker både vårt interna engagemang och vårt varumärke i omvärldens ögon.

Berätta om era kampanjer under 2023!

-Under 2023 har vi fortsatt att bygga vidare på tidigare framgångsrika kampanjer. Vår "Brispant", i samarbete med Returpack, där kunder kan skänka sin pant till Bris, firar 10 år.

En annan långvarig kampanj är "Bristvätten", där vi donerar 25 kr per premiumtvätt till Bris under en viss period. En av årets nyheter var att vi lanserade en barnmeny, där en del av försäljningen går till Bris.

En annan stor nyhet var "Brisfemman", där kunder enkelt kunde lägga till 5 kr till sitt köp i kassan som gick direkt till Bris.

Internt är vår årliga insamlingskampanj "Träna för Bris" en favorit, där medarbetarna engagerar sig genom fysisk aktivitet, och för varje träningspass går 50 kr till Bris. Det här är ett koncept som verkligen mobiliserar hela organisationen och skapar både glädje och engagemang.

Hur har ni sett att det bidragit till ett starkare varumärke och ökat engagemang från era medarbetare?

-Vårt samarbete med Bris har blivit en central del av vår varumärkesidentitet, särskilt inom hållbarhet. Vi kommunicerar löpande om samarbetet både internt och externt, och det är tydligt att kunder och medarbetare uppskattar vår långsiktiga och exklusiva satsning på Bris.

Vårt fokus på social hållbarhet har också lyft oss i undersökningar som Sustainable Brand Index, där vi har setts som ett av de starkaste varumärkena inom social hållbarhet i vår bransch. Internt bidrar det till stolthet och engagemang, då medarbetarna känner att de gör en skillnad på riktigt genom sitt arbete.

Varför blev ”Träna för Bris” en så stor succé enligt din uppfattning, och vilka vinster såg ni både för Bris och för Circle K som företag?

-"Träna för Bris" är en succé för att det engagerar våra medarbetare på flera nivåer. Det är en konkret, fysisk aktivitet som gör att de känner att de bidrar på ett personligt sätt, samtidigt som det blir ett roligt inslag i arbetsvardagen.

Vi tävlar i lag, vilket skapar en positiv konkurrens och stärker teamkänslan. Det här initiativet gör inte bara skillnad för Bris ekonomiskt, utan främjar också våra medarbetares hälsa och sammanhållning. September har blivit en månad som alla ser fram emot, och statistiken talar sitt tydliga språk – aktivitetsnivån stiger enormt, vilket bidrar till ökat välbefinnande och en positiv arbetsmiljö.

Kan en aktivitet som ”Träna för Bris” också bli en win-win för medarbetarna och stärka deras engagemang på arbetsplatsen?

-Absolut! "Träna för Bris" har blivit en stark symbol för hur vi som företag kan bidra till en viktig samhällsfråga, samtidigt som det stärker vårt interna engagemang. Medarbetarna längtar efter att delta, och det är en tydlig signal på hur uppskattat initiativet är.

Det skapar stolthet och ett gemensamt syfte som gör att folk känner sig mer engagerade i både sitt arbete och företaget som helhet. Att vi bidrar till Bris genom våra egna fysiska ansträngningar gör det hela ännu mer personligt och betydelsefullt.

Vad är dina bästa tips för företag som vill komma i gång och börja stödja Bris?

-Mitt råd är att börja med att inkludera hela organisationen i processen och skapa en tydlig koppling mellan företagets värderingar och Bris arbete. För oss har det varit viktigt att kommunicera både internt och externt varför vi stödjer Bris och hur detta konkret hjälper barn och unga.

Se till att bygga långsiktiga initiativ och skapa kampanjer som passar ert varumärke, så det känns genuint och relevant. Konsumenter förväntar sig idag att företag tar samhällsansvar, men det är viktigt att göra det med genuin vilja att förbättra för andra, snarare än att bara stärka sitt varumärke. När ni hittar rätt balans kan det bli en win-win både för samhället och för ert företag.

"Så bidrar Postkodlotteriet till en tryggare barndom"

Läs intervjun med Anders Årbrandt, Managing Director på Postkodlotteriet, som stöttat Bris med 224 miljoner kronor sedan 2007.

Intervju Postkodlotteriet

"När våra medarbetare föreslog Bris visste vi att det var en perfekt match."

Läs intervjun med Johan Sjödin, VD för JYSK, om samarbetet med Bris och hur det stärker företaget och kundrelationerna.

Intervju Jysk

”Så blir Circle K:s samarbete med Bris en win-win för alla"

Läs intervjun med Tomas Sköldulf, HR-chef på Circle K, om varför de valt att stödja Bris helhjärtat i över 10 år.

Intervju Circle K

”Så drog vi in 770 000 kronor till Bris”

Läs intervjun med Charlie Wallin, VD för AB Pictura, där han delar med sig av hur de framgångsrikt samlade in imponerande 770 000 kronor till Bris.

Intervju Pictura

”Utan trygghet från vuxna försvinner barns framtidshopp”

Läs intervjun med Gull-Britt Jonasson, koncern-vd och ägare på Finja AB, som stöttar ungdomar genom UF-projekt, föreningsliv och stipendium.

Intervju Finja AB

"Behovet av medmänsklighet är större än någonsin"

Läs intervjun med Johan Vesterberg, PR- och kommunikationschef på Fastighetsbyrån och deras insamlingskampanj "Trampa för Bris".

Intervju Fastighetsbyrån

”Vi måste gjuta mod i våra unga och ta deras känslor på allvar”

Läs intervjun med Jonas Berg, ICA-handlare, ICA Maxi Öst, om varför de ville inleda ett samarbete med Bris.

Intervju Ica Maxi Öst

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K