Förra året inledde Bris ett samarbete med förskoleförvaltningen i Göteborg. Syftet var att ta fram en utbildning för förskolepedagoger på temat svåra samtal med vårdnadshavare. Anna Lodin, rektor, berättar hur arbetet gått till och om de utmaningar som förskolepersonal kan ställas inför.
Vad var den huvudsakliga drivkraften bakom att ta fram utbildningen tillsammans med Bris?
-Drivkraften var att stärka barns rätt till en trygg uppväxt, vilket vi i förskolan är en del av. Vårt uppdrag är att ha en god samverkan med barnens vårdnadshavare för barnets bästa.
Vilka utmaningar står personal i förskolan inför när det gäller att föra svåra samtal med vårdnadshavare?
-Många gånger handlar utmaningen för pedagogerna att våga ta samtalen. Vår verksamhet bygger på relationer och relationen mellan pedagog och vårdnadshavare är otroligt viktig.
Jag upplever att det finns en rädsla att skada relationen om man som pedagog behöver lyfta svåra och känsliga ämnen. Samtidigt ingår det i vårt uppdrag att stå upp för barnet. Att lyfta barns utveckling och lärande är en naturlig del i våra samtal med vårdnadshavare och där är de flesta pedagoger trygga. Det blir dock svårare och känsligare när vi behöver prata om ämnen som till exempel omsorgsbrist eller om vi ser att vårdnadshavaren behöver stöd i sitt föräldraskap.
Kan du beskriva några av de viktigaste delarna i utbildningen och hur de hjälper pedagoger rent praktiskt?
-Det finns flera viktiga delar, men för att nämna några: Kunskapsdelen som kommer först i utbildningen är viktig eftersom den påtalar varför vi faktiskt behöver ta de här samtalen. Vi behöver våga för barnens skull. Här blir det tydligt hur viktiga vi inom förskolan är för de barn som lever i utsatthet. Man får kunskap och insikt i hur det kan kännas att vara barn och inte bli lyssnad på. Där finns också en del kunskap som fokuserar på tecken på utsatthet.
Sedan är givetvis delarna som handlar om hur du rent praktiskt genomför samtalen viktiga och hjälpsamma för pedagogerna. Där får du tips och råd om hur du ska förbereda dig, var du kan föra samtalet, på vilket sätt du kan ställa frågor och hur du sedan ska agera efter samtalet. Detta blir ett stort stöd och inger trygghet hos pedagogerna.
Finns det några specifika verktyg eller metoder som pedagoger har tyckt varit särskilt användbara?
-Ja, just den del som handlar om det praktiska tillvägagångssättet upplevs hjälpsamt. Att det är viktigt att beskriva syftet med samtalet, varför vi vill föra en dialog. Vi gör ju i grunden det här av samma anledning – vi vill barnets bästa! Det finns en informationsfilm kopplad till detta avsnitt som ger exempel på öppna frågor och hur man kan uttrycka sig på ett sätt som inte upplevs hotfullt eller dömande. Dessa praktiska exempel är återkommande under hela utbildningen.
Hur har det gått till rent praktiskt när ni genomfört utbildningen inom Göteborgs förskoleförvaltning?
-Utbildningen har genomförts på två olika sätt – i stor grupp indelad i mindre dialoggrupper under en halvdag. Och i mindre grupp där utbildningen har delats upp under flera tillfällen. Båda sätten har fungerat bra eftersom övningsdelarna går att genomföra en och en men också flera i rad. Den som håller i utbildningen kan själv anpassa hur lång tid dialogen ska ta och om man vill ha med övningsdelarna.
Har ni sett skillnader efter att en arbetsgrupp genomgått utbildningen (t.ex i hur samtal planeras eller genomförs)?
-Ja jag ser en skillnad i tryggheten hos pedagogerna, de har fått insikt om att man måste våga för barnets skull. Då får man ta risken att relationen med vårdnadshavaren eventuellt kan bli ansträngd under en period. I utbildningen ingår en dokumentationsdel som fungerar som stöd inför ett samtal, men också för att återkoppla till vårdnadshavaren vad som sas vid samtalet.
Vad tar du med dig in i din vardag som rektor efter att ha genomfört utbildningen?
-Jag säger det igen: Vi pedagoger måste våga vara modiga och stå upp för barnet. Det kan inte sägas för många gånger. Vi är nyckelpersoner för de unga barnen som befinner sig i förskolan. Ofta träffar vi barnen mer under en dag än vad deras vårdnadshavare gör. Därför måste vi lyssna, tolka och våga fråga barnen hur de mår och hur de har det. Att rusta min personal med mod är viktigt när vi genomför utbildningen. Den har även gett mig som rektor verktyg i mina samtal. Det händer ju titt som tätt att det är jag som leder eller deltar på vissa av de här svårare samtalen.