Publicerat
Under sommarlovet har Bris haft nästan 7 500 kurativa samtal med barn – en ökning med 30 procent jämfört med förra årets sommarlov. Det är första året som barn har kunnat kontakta Bris oavsett tid på dygnet och barns behov av att få prata med någon om sin situation har uppenbart varit stort.
Personen på bilden har ingen koppling till innehållet i texten.
– Förra sommaren var mängden samtal från barn exceptionell i Bris stödlinje. Det var delvis väntat med tanke på pandemin som just då hade slagit till och snabbt förändrat mångas vardag. I år har Bris för första gången haft öppet under dygnets alla timmar och trycket har ändå fortsatt att vara högt. Bevisligen behöver många barn Bris under sommaren, säger Bris generalsekreterare Magnus Jägerskog.
Under sommarlovet kontaktar barn Bris för att få stöd kring allt möjligt. Det kan handla om att få hjälp att hantera konflikter som uppstått med kompisar, om oro inför skolstart, funderingar kring relationer och att vara ung eller om att behöva akut hjälp när något allvarligt precis har hänt. De vanligaste samtalsämnena under årets lov har dock handlat om familjen och om barn som mår psykiskt dåligt.
För barn som befinner sig i utsatta situationer kan sommaren innebära en förstärkt utsatthet. Exempelvis barn som upplever mycket konflikter hemma, som lever med våld, eller vars föräldrar har psykisk ohälsa eller missbruksproblematik. När skola och fritidsaktiviteter håller stängt blir barn mer ensamma och utelämnade till hemmet och under ledigheter kan påfrestningar inom familjen öka och bli mer påtagliga för barn. En vanlig upplevelse bland barn som söker stöd hos Bris är också att samhällets stödinstanser är mer otillgängliga under semestertider.
”Jag tycker att sommarlovet är för långt för då måste jag umgås med mina föräldrar mer och då får jag mer straff. Jag får ofta straff när jag är trött, hungrig, törstig för att jag inte har energi då. Jag längtar såå till skolan och det är skönt att kunna skriva till nån som lyssnar/förstår.”
Många barn har under sommaren kontaktat Bris angående ångest och nedstämdhet och har velat få hjälp för sitt dåliga mående. Det märks särskilt på kvällen och natten hos Bris, när jobbiga tankar och känslor kan vara ännu svårare för barn att hantera än under dagtid. Jämfört med förra sommaren ökade samtalen från barn om självdestruktivitet med hela 75 procent och samtalen om självmord med 52 procent.
”Jag känner mig ganska ofta trött och deppig på dagarna och oftast så vet jag inte ens varför. Hela livet bara känns så jobbigt och jag vill typ bara försvinna. Ibland ligger jag och gråter, och jag vet inte varför. Det är ju såklart skönt med sommarlov, men eftersom man är ledig så finns det mycket plats för tankar.”
– Under hela förra året ökade samtalen från barn om ångest och nedstämdhet markant, och den utvecklingen tycks hålla i sig. Det är möjligt att det vi upplever nu är en effekt av alla de förändringar som skett under pandemin och risken finns att effekterna blir långsiktiga för en del barn. Därför är det oerhört viktigt att samhället rustar sig för att kunna hjälpa varje barn att må så bra som möjligt framåt, säger Magnus Jägerskog.
Information om statistiken
Om Bris stödlinje för barn
Bris utgör den nationella stödlinjen för barn upp till 18 år som vill prata med en kurator. Bris stödlinje har alltid öppet – även på natten, och nås via telefon 116 111, eller chatt och mejl på bris.se. Det är anonymt, gratis och syns inte på telefonräkningen.
Numret 116 111 är ett EU-harmoniserat nummer vilket innebär att den som ringer detta hamnar i den officiella stödlinjen för barn i respektive land. I Sverige går det till Bris och alla som svarar är professionella kuratorer.
Bris erbjuder även stöd för vuxna med frågor om barn, vardagar kl. 9-12 på 0771-50 50 50. Stöd till vuxna finns även på arabiska. Mer information finns på bris.se.