Publicerat
Vuxna har alltid erbjudits stöd av Bris i frågor som rör barn, men nu blir det digitala stödet bredare och ännu enklare att ta del av. Den nya satsningen Bris för Vuxna ger föräldrar och andra vuxna möjlighet att få professionella råd och nya kunskaper via ett helt nytt vuxenmaterial på bris.se och i sociala medier.
Foto: Henrik Kindgren (bilden är ett montage).
Bris är den nationella stödlinjen för barn och unga under 18 år och har i snart 50 år lyssnat, stöttat och hjälpt barn i utsatthet. Denna unika kunskap om barn, deras liv och mående, är något Bris vill förmedla till vuxna så att de i sin tur kan stötta barn i sin närhet.
Idag lanseras Bris för Vuxna på bris.se och Instagram. Här kan föräldrar och andra vuxna enkelt hitta svar på vanliga frågor, läsa om andras personliga erfarenheter och få snabba tips och råd som underlättar i vardagssituationer och i relationer med barn. Det ska kännas enkelt och självklart att söka stöd, inte obekvämt eller krångligt. Satsningen öppnar också dörren in till Bris – många undrar vilka det är som svarar i telefon när barn och vuxna ringer. Nu får besökaren en chans att lära känna kuratorerna lite bättre och se människorna bakom Bris.
– Det finns många forum där föräldrar kan ventilera sina frågor, men där svaren sällan är professionella. Bris för Vuxna är lika tillgängligt som dessa, men ger alltid expertsvar i både telefon och i de digitala kanalerna. Vissa ämnen kan också vara jobbiga att prata öppet om. Troligen berättar man inte på jobbet att ens barn mobbas, eller om ätstörningar, ångest och självmordstankar. Då kan det vara skönt att ta det med en av oss kuratorer istället, säger Anna Angeklint, kurator på Bris.
– Bris vuxentelefon finns numera även på arabiska och vi har också ett eget nummer för idrottsledare, men vi vill nå bredare än så. Därför förbättrar vi stödet för de föräldrar som inte vill eller kan ringa till oss. Det är också viktigt att kunna erbjuda ett fördjupat stöd i ämnen som rör barn, och att kunna hjälpa till med frågor kring exempelvis BUP och socialtjänsten, säger Anna Holmqvist, kommunikations- och påverkanschef på Bris.
Det här är Bris för Vuxna:
Bris vuxentelefon om barn
Kuratorstöd, vardagar 9–12, telefon 077-150 50 50
För idrottsledare, vardagar 9–12, telefon 077-440 00 42
På arabiska, tis-tors 9–12, 0774-48 09 00
Bris berättar – vad säger andra föräldrar? Här belyser vi vanliga ämnen som föräldrar brottas med och genom att ta del av andras berättelser kan många andas ut i känslan av att inte vara ensam med problemet. Men också få tips på lösningar.
Bris guidar – så här funkar det. Hur går det till hos BUP egentligen? Vad händer när man gör en orosanmälan? Här reder Bris ut frågetecken kring allt ifrån socialtjänsten till andra samhällsinsatser som en förälder kan tänkas vilja veta mer om.
Frågor och svar – fördjupat stöd. Svar på frågor och mer stöd kring viktiga och svåra ämnen.
Fråga en kurator, tips, råd och berättelser ur verkliga livet. Här delar Bris med sig av kunskaper som gör vuxna tryggare i sitt föräldraskap. Stödet erbjuds i alla frågor som rör barn och unga.