Bris och Telia förlänger lyckat samarbete för att stötta fler barn

Publicerat

Samarbetet mellan Bris, Barnens rätt i samhället, och Telia har under många år stärkt barns möjlighet att få stöd och hjälp oavsett dag och tid på dygnet. Nu förlängs avtalet med målet att göra nätet säkrare för barn och hjälpa föräldrar att vara närvarande i barns uppkopplade liv.

Bris och Telia har under många år samarbetat för att främja barns rätt till trygg uppväxt och rätten till stöd. Inom ramen för samarbetet hjälper Telia bland annat till att säkerställa att den nationella stödlinjen för barn ska kunna hålla öppet dygnet runt, året om. Nu fördjupas samarbetet till att även verka för ett tryggare nät och ge både barn och föräldrar verktyg att hantera de utmaningar som finns på internet.

– Barn delar sällan upp sina liv i var något sker utan vill ha stöd oavsett om det som hänt som får dem att må dåligt har hänt på internet, i skolan eller under fritidsaktiviteten. Samtidigt berättar många föräldrar att just nätet är svårt att prata om. Genom att tillsammans med Telia utveckla stödet till föräldrar i frågor om nätet hoppas Bris att vi även kan hitta sätt att hjälpa föräldrar och barn att mötas i andra delar av livet, säger Magnus Jägerskog generalsekreterare på Bris.

Med hjälp av Bris experter och kuratorer kommer Telia i det fördjupade samarbetet förbättra sina familjetjänster som Digital Förälder, Mobilkörkortet och Trygghetspaketet.

– Alla barn behöver få den stöttning som de har rätt till, och särskilt viktigt att agera nu när behovet eskalerar. För att säkra att barnen alltid har någonstans att vända sig, på deras villkor och på det sätt som de vill kommunicera på tar vi nu nästa steg med Bris. Tillsammans ska vi fortsätta att utveckla både kommunikationsytor och gemensamma stödinitiativ för en trygg kontakt med Bris, säger Anders Olsson VD på Telia Sverige.

För mer information

Maja Dahl

Maja Dahl

Pressekreterare

070-266 85 58

maja.dahl@bris.se