Publicerat
I dag presenterades förslaget på det nya betygssystemet av regeringen. Det innebär bland annat avskaffande av F-betyget och införande av en tiogradig betygsskala. Dessa reformer adresserar flera av de problem som Bris länge har uppmärksammat, däribland den negativa inverkan som nuvarande betygssystem har på barns och ungas psykiska hälsa.
I Bris kontakter med barn får vi ofta höra om den stress och ångest som betygshetsen medför. Många elever känner sig definierade av sina betyg, och rädslan för att misslyckas kan leda till allvarliga konsekvenser för deras välmående. Genom att avskaffa F-betyget och införa en mer nyanserad betygsskala skapas möjligheter för en mer rättvis och stödjande bedömning av elevers kunskaper.
Bris välkomnar därför utredningen och hoppas att dessa förändringar, tillsammans med resurser och andra åtgärder, ska skapa en mer likvärdig skola i landet. Samt en skola som bidrar till en miljö där barn och unga kan utvecklas utan onödig stress och med bättre förutsättningar för en god psykisk hälsa. Det är vår förhoppning att dessa reformer inte bara leder till förbättrade skolresultat, utan också till att barn och unga känner sig tryggare, mer motiverade och sedda för de individer de är – bortom sina betyg.
– Det är glädjande att se den nya reformen om betygssystemet och det är något vi på Bris kämpat länge med att få igenom. Skolan ska ge kunskap och möjliggöra en god start i livet för barn och unga. Inte slå ut stora grupper vilket varit effekten av dagens system med F-betyget, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare på Bris.