Publicerat
I årets idolkortskampanj delar Seinabo Sey, Keyyo, Oscar Zia och Viktor Frisk med sig av jobbiga upplevelser från barndomen. Sedan 1998 har Bris delat ut över 2 miljoner idolkort.
Se film om Bris idoler.
Artisten Seinabo Sey berättar att hon inte såg ut som de andra i skolan och ofta kände sig utanför. Bloggaren och artisten Viktor Frisk fick inte hjälp med sin ADHD och kände sig missförstådd. Artisten Oscar Zia blev retad eftersom han hellre ville sjunga och vara med tjejerna än spela fotboll med killarna. För honom var det en självklarhet att delta i Bris kampanj:
– Vi måste hela tiden jobba med och för barn och unga. Det är så lätt att bli bortglömd som barn, att vi vuxna inte ser dem som mår dåligt. Ingen ska behöva tveka om att söka hjälp, vi måste ge alla en chans att kunna må bättre och bli starkare, säger Oscar Zia.
Komikern och Youtubestjärnan Keyyo mobbades för sitt ursprung.
– Jag valde att vara med i Bris idolkortskampanj för att jag själv önskar att jag hade kontaktat Bris när jag var yngre och vill inte att fler barn ska gå miste om den möjligheten idag, säger hon.
Med idolkortskampanjen vill Bris visa att även stora idoler har varit små och har erfarenheter av att känna sig ensamma och utsatta. Sedan starten 1998 har Bris delat ut över 2 miljoner idolkort, och i år skickar vi ut över 100 000 kort till alla Sveriges sjätteklassare.
– Vi på Bris märker att barn och unga blir stärkta av idolkorten. Att se idoler prata om svåra saker öppnar upp för samtal, och genom idolkorten kan fler barn få veta att Bris finns här om de behöver någon att prata med, säger Magnus Jägerskog, generalsekreterare för Bris.
Nytt för i år är att en film och en kampanjsajt tagits fram där idolerna själva berättar om sina upplevelser. På brisidoler.se kan barn dels läsa mer om idolerna och ladda ner korten, men också ta del av barnkonventionen i en mer lättläst version.
– Idolkorten är Bris största årliga satsning på att nå ut till barn och unga, och nu kan vi nå ännu fler med information om Bris och kunskap om barns rättigheter, säger Magnus Jägerskog.
Med start i januari kommer idolerna även att dyka upp på Arlas mjölk- och yoghurtförpackningar.