Undrar du hur vi jobbar, om organisationen eller var pengarna går? Här är några av de vanligaste frågorna vi får om Bris. Hittar du inte svaret på din fråga är du varmt välkommen att kontakta oss.
När och varför startades Bris?
Bris grundades 1971 som en reaktion efter att en treårig flicka hade misshandlats till döds av sin styvpappa i en förort utanför Stockholm. Det var en tid då vuxna i stor utsträckning accepterade barnaga och privatpersoner inte anonymt kunde anmäla sin misstanke om att ett barn for illa till myndigheterna.
Bris opinionsbildning under 70-talet fick många vuxna att på riktigt uppmärksamma den verklighet många barn levde i och bidrog till att Sverige, långt före alla andra länder, fick världens första förbud mot aga i uppfostringssyfte. Snabbt insåg Bris även behovet av att inrätta ett telefonnummer dit vuxna och barn kunde höra av sig och få hjälp när barn for illa.
Vad gör Bris idag?
Bris är en av Sveriges ledande barnrättsorganisationer som varje dag kämpar för ett bättre samhälle för barn. Vi stöttar barn i utsatta situationer, mobiliserar samhället för barnets rättigheter och påverkar beslutsfattare. Bris vision är ett samhälle där varje barn känner till sina rättigheter och där barnets rättigheter tillgodoses. Bris är även en remissinstans för lagförslag som påverkar barn och unga och vi ingår i ett nätverk med andra barnrättsorganisationer. Mer om vårt arbete kan du läsa här.
Hur finansieras Bris?
De pengar Bris samlar in kommer från företag, privata givare, fonder och till viss del från staten. Vår möjlighet att hjälpa barn och unga står i direkt relation till det ekonomiska stöd vi får. Vi söker därför alltid efter nya givare och samarbetspartners som vill ta socialt ansvar och som delar Bris värderingar.
Gör Bris någon skillnad?
Genom att stödja barn och unga, mobilisera samhället och påverka beslutsfattare arbetar vi för att stärka barnets rättigheter varje dag. Alla organisationer som samlar in pengar från allmänheten ska öppet redovisa vad pengarna används till. Därför gör vi varje år en effektrapport som visar vilken nytta Bris gör, både på lång och kort sikt. Senaste effektrapporten hittar du bland våra rapporter.
Var finns Bris?
Bris har regionkontor i Stockholm, Malmö, Göteborg, Linköping och Umeå. Under 2021 öppnar Brismottagningar på alla fem orter där vi har kontor. Ett viktigt regionalt arbete är rekrytering av nya medlemmar, medlemsvård och ansvar för ideellt arbete genom våra volontärer. Regionerna ansvarar även för kontakterna med landets kommuner.
Förbundskansliet sitter i lokalerna i Stockholm. Här sitter även kuratorerna som jobbar i stödlinjen.
Vilken fråga är viktigast för Bris?
Bris vision är ett samhälle där barnets rättigheter tillgodoses. I vår långsiktiga plan (PDF) kan du läsa vad Bris kommer att fokusera på de kommande åren.
Hur arbetar Bris för att påverka beslutsfattare?
Med utgångspunkt från barnens berättelser driver vi opinionsarbete för att få politiker och beslutsfattare att uppmärksamma barnrättsfrågor. Vi arbetar kontinuerligt med att förse journalister med information och publicera debattartiklar. Bris är även en remissinstans för lagförslag som påverkar barn och unga och vi ingår i ett nätverk med andra barnrättsorganisationer.
Vad är barnkonventionen?
Barnkonventionen är FN:s konvention om barnets rättigheter, och innehåller mänskliga rättigheter för barn. Enligt den räknas alla människor under 18 år som ett barn. Konventionen är ett viktigt verktyg för alla de som arbetar med att stärka barns och ungdomars rättigheter – i Sverige och övriga världen. Alla stater som anslutit sig till barnkonventionen (samtliga stater utom USA) är skyldiga att efterleva dess innehåll. Sedan 2020 är barnkonventionen lag i Sverige.
Var hittar jag information för barn och unga om barnkonventionen?
Det hittar du här.
Vilka får höra av sig till Bris?
Alla upp till 18 år är välkomna att höra av sig till oss. Barn och unga kan ringa och sms:a till oss på telefonnumret 116 111, eller chatta och mejla på bris.se. Vi har öppet dygnet runt.
Även vuxna kan få hjälp av Bris i frågor som rör barn genom Bris Vuxentelefon om barn, 0771-50 50 50 eller vår stödlinje för idrottsledare 077-440 00 42, som har öppet på vardagar klockan 9.00-12.00. Vuxentelefonen finns även på arabiska, öppettiderna är tisdag-torsdag, 9.00-12.00. Bris har även mottagningar på vissa orter där barn och deras familjer kan träffa en kurator.
Få man vara anonym när man kontaktar er?
Ja. Barn och unga är alltid anonyma så länge de själva väljer att vara det. Många barn och unga hör av sig till Bris flera gånger. Då kan kuratorerna känna igen användarnamnet, rösten eller berättelsen, men de kan fortfarande inte se varifrån samtalet, chatten eller mejlet kommer, så barnet är fortfarande anonymt.
Vilka svarar i Bris telefon, chatt och mejl?
Det är våra Briskuratorer som svarar, både när barn och vuxna hör av sig. Alla kuratorer är utbildade socionomer som är vana att arbeta med just barn och ungdomar.
Jag är orolig för en kompis – vad ska jag göra?
Du är alltid välkommen att ringa eller sms:a till Bris på telefonnummer 116 111. Du kan också chatta och mejla till oss här på bris.se. Läs mer om hur du kontaktar Bris.
Kan man boka tid hos en kurator hos er?
Du kan ringa, sms:a och chatta med Bris dygnet runt. Barn kan också anmäla intresse för att träffa en kurator på någon av våra Brismottagningar.
Är det alltid någon som svarar i telefon/sms och i chatten?
Ofta är det många som vill prata med Bris samtidigt och därför har vi ett kösystem som gör att man kan få vänta en stund innan man kopplas fram till en kurator. Ibland är det många som hör av sig samtidigt, vilket gör att det är fullt i kön. Då går det bara att försöka efter en liten stund igen. Du kan chatta, ringa och sms:a dygnet runt, varje dag.
Hur lång tid får man vänta på svar från Bris i Brismejlen?
Vi svarar så fort vi kan, oftast inom ett par dagar. Ibland kan det ta längre tid om det kommer in väldigt många mejl – då svarar vi så fort vi kan. Vi läser och svarar alltid på alla mejl!
Kan kuratorerna i Bris stödverksamhet hjälpa till med skolarbeten i grundskolan eller gymnasiet, genom till exempel information om Bris eller intervjuer?
Nej, kuratorerna har tyvärr inte möjlighet att hjälpa till med skolarbeten. I stället hoppas vi att du hittar bra information och fakta om Bris här på vår hemsida. Du kan läsa mer här: Uppsatser och skolarbeten.
Jag är vuxen och har frågor om ett barn – vad ska jag göra?
Du är välkommen att höra av dig till Bris Vuxentelefon om barn, 077 150 50 50. De som svarar är utbildade kuratorer som dagligen stöttar barn och unga som kontaktar Bris. Vi kan ge råd och vägledning i allt från svåra till mer vardagliga frågor. Det kan också handla om osäkerhet kring föräldrarollen. Du kan ringa oavsett om det gäller dina egna eller andras barn. Vi kan också ge information om var du kan vända dig för att få mer hjälp. Självklart är du anonym om du vill. Du kan också råd, stöd och tips om vanliga ämnen här.
Jag är orolig för att ett barn far illa, kan man anmäla det hos er?
Nej, om du vill göra en orosanmälan kontaktar du socialtjänsten i din kommun eller polisen. Du kan däremot ringa Bris Vuxentelefon om barn, 077-150 50 50 för råd och vägledning om du känner dig osäker på hur du ska agera.
Om kontakterna
Vilka hör av sig till Bris?
Alla som är upp till 18 år är välkomna att höra av sig till Bris. Snittåldern för de barn och unga som kontaktar Bris är 14 år. 8 av 10 samtal kommer från barn som identifierar sig som tjejer.
Vad hör barn och unga av sig om?
Det kan handla om allt möjligt. Inga frågor eller problem är för små eller stora. Många hör av sig och berättar om ångest, nedstämdhet och konflikter. Vissa barn mår dåligt utan att riktigt veta varför, medan andra mår dåligt för att de till exempel varit med om mobbning eller för att de har det jobbigt hemma på olika sätt. Det är också vanligt att barn hör av sig till oss med funderingar om vänskap, kärlek eller familj. Mer om vad samtalen till Bris kan du läsa här.
Jag som privatperson skulle vilja donera pengar till Bris – hur gör jag?
Tack för att du vill bidra! Det finns flera sätt att ge en gåva till oss och du kan även bli månadsgivare. Du hittar all information om hur du kan stötta oss här.
Mitt företag skulle vilja donera pengar – hur gör jag?
Vi kan skräddarsy samarbeten utifrån ditt företags förutsättningar och har även färdiga företagspaket. Läs mer om hur ni kan bidra här.
Vad innebär det att vara medlem i Bris?
Att bli medlem i Bris är ett sätt att stötta vårt arbete för ett bättre samhälle för barn. Om du vill kan du också vara med och påverka Bris arbete framåt. Du har till exempel möjlighet att bli förtroendevald, kongressombud och skriva motioner med förslag på vad Bris ska jobba med. Som medlem kan du också bli volontär och representera Bris på olika evenemang och hjälpa till med olika administrativa uppgifter. Läs mer om att bli medlem här.
Vad händer med pengarna som kommer in till Bris?
Pengarna går till Bris verksamhet som består av det stödjande arbetet, kunskapsspridande arbete via kurser och utbildningar och påverkansarbete mot beslutsfattare och journalister. På Bris finns det också anställda som jobbar med marknadsföring, insamling, ekonomi och administration. Bris arbetar också med informationsspridning till allmänheten. Mer om hur vad pengarna gör för nytta kan du läsa i årsberättelsen, den finns bland våra rapporter.
Kan man lita på att skänkta pengar går till verksamheten?
Bris PlusGiro 901504-1 kontrolleras av Svensk Insamlingskontroll och är givarens garanti för att pengar används på rätt sätt och att minst 75 procent av insamlade medel går till ändamålet.
Vad innebär det att Bris har ett 90-konto?
Ett 90-konto är en garanti för att pengarna används på rätt sätt - att minst 75 procent av intäkterna går till ändamålet. Läs mer om 90-konto här.
Vad erbjuder Bris för föreläsningar?
För dig som möter barn i behov av stöd har vi en mängd olika utbildningar, både programutbildningar och föreläsningar som kan beställas. Här hittar du våra aktuella utbildninar.
Vad har Bris för organisationsnummer?
802013-3420
Hur prenumererar jag på ert nyhetsbrev?
Jag skulle vilja praktisera på Bris – hur gör jag?
Då det kräver mycket resurser för att få en bra praktik är vi restriktiva med att ta emot praktikanter. Men självklart är du välkommen att skicka in en ansökan.
Jag skulle vilja boka in ett studiebesök på Bris – hur gör jag?
Hör av dig till kansliet i Stockholm. Här finns våra kontaktuppgifter.