Meny Stäng meny
Tillbaka

Därför behövs ett Briskonto

För att kunna ta del av Bris olika stöderbjudanden på hemsidan behöver du skapa ett Briskonto som du loggar in på för att chatta, mejla, eller skriva i livechatten och forum. Anledningen till att du behöver ett Briskonto är att du ska kunna ta emot svar på dina mejl, få meddelanden om dina foruminlägg samt läsa chattloggar i efterhand.

Om du inte vill skapa ett Briskonto kan du få stöd från Bris kuratorer via telefon – genom att ringa eller sms:a 116 111. 

Om dina kontouppgifter

När du skapar ett Briskonto väljer du själv ditt användarnamn, kön och ålder. När du använder Bris digitala stöd ser kuratorerna det användarnamn, kön och ålder som du har valt.  

En skillnad mellan att ha ett Briskonto och ett konto på till exempel sociala medier är att du inte lämnar någon kontaktinformation om dig som person (som till exempel namn, mejladress eller telefonnummer). En anledning till det är att alla som vill vara anonyma ska kunna vara det. En annan anledning är att Bris inte vill samla in mer information om barn än vad som behövs för att barn ska kunna ta del av vårt stöd.

Att vi inte har några kontaktuppgifter till dig betyder att du inte kan få tillbaka bortglömda kontouppgifter, eftersom vi inte kan veta att det var just ditt konto. Så vårt tips är att välja ett användarnamn och lösenord som du kommer ihåg eller att skriva upp det någonstans.

Endast du själv kan bryta din anonymitet

Vi som jobbar på Bris vill att du ska kunna känna dig trygg med att du kan prata i lugn och ro utan att behöva oroa dig för att något ska hända efter du gjort det. Därför är du anonym hos oss.

På Bris slutar du vara anonym endast om du själv väljer det. Oavsett vad du berättar så kan vi därför inte kontakta dig eller sprida informationen vidare så länge du fortfarande är anonym. Vi har heller ingen möjlighet att ta reda på vem du är eller varifrån du hör av dig om du själv inte lämnar ut dina personuppgifter (namn, personnummer och kontaktuppgifter). Du är fortfarande anonym även om du berättar en enstaka sak som till exempel ditt förnamn, vad din kompis heter eller i vilken stad du bor i.

Om du behöver mer stöd och skydd än du kan få från Bris kommer kuratorn prata om hur du kan få det. Kuratorn kan ge mycket råd även om du är anonym. I vissa fall kan kuratorn dock fråga dig om du vill att bryta din anonymitet. Det är i så fall för att kunna hjälpa dig vidare med en kontakt som kuratorn tror kan hjälpa på det sätt du behöver, ofta socialtjänsten. Då kommer du och kuratorn överens om att du ska ge dina personuppgifter i ett telefonsamtal.

Så länge sparas dina kontakter med Bris

Alla dina mejl och chattloggar sparas på ditt Briskonto under tre månader och du kan under den tiden gå tillbaka och läsa dina svar eller titta i dina gamla chattar. Tre månader efter kontakten kopplas chattloggarna och mejlen loss från ditt Briskonto och eventuella personuppgifter anonymiseras. Det betyder att du inte längre kan se dem på ditt Briskonto.

Loggarna och mejlen sparas hos Bris men alla eventuella uppgifter som gör att de skulle gå att koppla till dig som person tas bort.

När du sms:ar sparas de personuppgifter som kan finnas i meddelanden under tiden du sms:ar med Bris. Det görs för att Bris kuratorer ska förstå det du skriver och kunna svara dig på ett bra sätt. När samtalet avslutas raderas alla eventuella personuppgifter automatiskt. Meddelanden finns kvar men kan inte koppas till dig. Om du skickar STOPP avslutas sms-samtalet direkt och alla eventuella personuppgifter tas bort.

Foruminlägg tas bort från bris.se när tråden varit inaktiv i två veckor. Efter det rensas inlägget på eventuella personuppgifter och kopplas loss från Briskontot en månad efter att de tagits bort från bris.se. Inlägg som inte läggs ut på hemsidan rensas en månad efter att de kommit in till Bris. 

Om att ändra användaruppgifter eller avsluta Briskontot

På ditt Briskonto kan du ändra dina användaruppgifter om något blivit fel. Du kan också avsluta ditt konto på Bris och då går det inte längre att logga in på ditt Briskonto fler gånger. Alla dina kontakter kopplas loss från ditt Briskonto och eventuella personuppgifter anonymiseras.

Om du inte har loggat in på ett år raderas ditt Briskonto automatiskt och du kommer inte kunna logga in fler gånger. 

Så här använder Bris information från stödverksamheten

Bris sparar alla barns chattar, mejl och sms. Du kan själv se dina chattar och mejl på ditt Briskonto under tre månader. Därefter anonymiseras alla chattloggar och mejl. Det betyder att de kopplas loss från Briskontot och att alla eventuella uppgifter som skulle kunna göra att det går att veta vem du eller andra är tas bort. Sms med Bris kan du se hur länge du vill i din mobil. Du kan radera de från din mobil när du vill. Hos Bris rensas sms på personuppgifter direkt efter att konversationen avslutas. Meddelandena finns kvar hos bris men kan inte kopplas till dig.

Anledningen till att Bris sparar dina chattar, mejl och sms är att de ger viktig information om hur barn har det och ett av Bris uppdrag är att berätta om det för att öka kunskapen hos vuxna om barns livsvillkor. Det Bris vet och lär oss om hur barn mår och har det använder vi också för att för att påverka politiker och beslutsfattare så de lever upp till barnkonventionen och varje barns rättigheter.

Bris dokumenterar alla kontakter genom att fylla i vad kontakten har handlat om, ålder och kön. Inget av det vi dokumenterar går att koppla till ett speciellt barn och all information sparas på en säker server.

I vårt utåtriktade arbete använder vi ibland textexempel som utgår från utdrag från vår dokumentation och sparade chattar, mejl och sms. När vi använder citat eller textexempel är dessa alltid omgjorda eller utvalda så att ingen annan ska kunna förstå eller känna igen vem som sagt det. De flesta exemplen är dessutom en blandning av vad många barn och unga berättat. Om du känner igen ett citat så är det förmodligen för att du pratat om något som många andra också pratat om.

Prata med oss

Ring och sms:a 116 111, chatta och mejla. Vi har öppet varje dag – även på natten. Du behöver inte säga vem du är och samtalet kostar ingenting.

Ring Bris Ring Bris