Under september startade Bris och Charlotte Kalla en utmaning om att få 116 111 steg för barns rätt att må bra. Över 7000 vuxna antog utmaningen och samlade in över 700 000 kr till den nationella stödlinjen för barn.
– Vi gjorde det tillsammans! Och finast av allt – vi gjorde det för våra barn och unga. Vi har visat barn att vi ser dem och att det finns vuxna som bryr sig, säger Brisambassadören Charlotte Kalla.
Alla som anmälde sig till utmaning var med i utlottningen av jättefina priser - och nu är vinnarna dragna. Stort grattis till er - ni kommer att meddelas via sms under dagen. Bra kämpat samtliga som deltog!
10 ex av Charlotte Kallas självbiografi "Skam den som ger sig"
Adam Wennberg
Celisia Brånedal
Britt Lindahl
Lina Hult
Thomas Johansson Grönkvist
Eva Pernilla Nordin
Advokaterna Ohlson och Warman
Agneta Nilsson
Fredrik Andersson
Tommy Karlsson
3 kit med produkter från hudvårdserien KALLA (Apoteket Kronan)
Amanda Larsson
Ann-Sofie Ljung
Albin Bjurenstedt
3 kit mer träningskläder från EQPE
Lars Edin
Jeanette Forsell
Marina Dickfors
Weekend på Skistar-anläggning
Maria Nilsson
Barns bristande framtidstro går som en röd tråd genom samtalen till Bris – och psykisk ohälsa fortsätter att öka bland barn och unga. Tillsammans med Charlotte Kalla uppmanar vi nu alla vuxna att gå 116 111 steg för barns rätt att må bra.
Vi är i gång! Under september månad går vi tillsammans för barns rätt att må bra. Hjälp oss sprida Bris viktig nummer 116 111.
Den psykiska ohälsan ökar bland barn och unga i Sverige och är det vanligaste ämnet barn hör av sig till Bris om. Under 2023 hade Bris över 50 000 stödjande kontakter med barn och unga, en ökning med 16 procent från föregående år.
Gör som Charlotte Kalla – anmäl dig till Bris utmaning "116 111 steg för barns rätt att må bra". Då är du med och stöttar Bris i kampen mot psykisk ohälsa hos barn.
Genom att registrera dig för utmaningen och stötta Bris arbete med 100 kronor, deltar du även i utlottningen av följande priser:
Det sammanlagda värdet av priserna är cirka 41 000 kr.
* Utlottningsvillkor hittar du längre ner på sidan.
Det är lätt att tänka att någon annan redan har gjort något, men att visa omsorg är en viktig handling. Fråga barnet hur hen mår och följ upp även om det inte leder någonstans första gången.
Tänk också på hur du själv skulle vilja bli stöttad om du var i en svår situation. Din uthållighet kan vara avgörande för barnets välmående.
Många barn saknar en vuxen att prata med om svåra tankar och känslor och tror ibland att de är ensamma med sina funderingar. Du kan göra skillnad genom att visa att det är okej att tala om hur en mår.
Kom ihåg att ord spelar roll! Normalisera samtal om känslor och psykisk hälsa. Visa att det är okej att känna sig sårbar och att alla kan ha tuffa perioder. Detta bidrar till att skapa en atmosfär där ett barn känner trygghet att uttrycka sig.
Barn i svåra situationer kan känna sig hopplösa. Som vuxen kan du hjälpa genom att visa att det finns hopp och att situationer kan förändras.
Berätta för barnet att hen inte är ensam, att det finns stöd att få och att mående och situationer kan förbättras över tid. Påminn barnet om att ni inte behöver lösa allt på en gång – att bara börja prata om situationen är ett stort steg i rätt riktning.
Berätta för barnet att Bris finns och hur barnet kan komma i kontakt med oss. Förklara att hen kan vara anonym och få stöd dygnet runt genom att chatta, skicka sms eller ringa. Alla våra kuratorer är utbildade och vana vid att prata om känslor!
* Du behöver vara över 18 år för att kunna delta i utlottningen.
* Möjlighet att registrera sig och delta i utlottningen pågår under perioden 19 augusti – 30 september 2024.
* Bris kontaktar vinnarna efter avslutad kampanjperiod via deras epost-adresser eller mobilnummer som deltagarna har angett.
* Vinnarna publiceras på bris.se/116111steg den 10 oktober 2024.
* Vinnarna i utlottningen dras slumpvis bland registrerade deltagare.
* Eventuell vinstskatt betalas av vinnaren.
* Priserna kan inte överlåtas eller bytas mot kontanter.
* Utlottningen gäller enbart vid Swish till specifik kampanj: 116 111 steg för Bris.