"Träna med Bris" blev en succé

Circle K har för andra året i rad genomfört kampanjen "Träna med Bris". I år samlades det totalt in 143 200 kr till Bris. Här berättar Erika Söderlund om initiativet och det starka engagemanget.

Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K

Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K

Hej Erika, ni har just avslutat en insamlingskampanj för Bris. Berätta!

-Ja precis, vi har för andra året i rad haft kampanjen ”Träna för Bris” där 190 kollegor tillsammans kämpat i en månad. För varje träningspass om minst 30 minuter har Circle K skänkt 50 kr till Bris viktiga arbete, och all träning räknas lika mycket. Det har varit promenader, jogg och gym – men även lite mer ovanliga sporter som långdistanssimning till havs och poledance. Vi har tävlat i lag om ca 20 personer där vi använt en app för att dels registrera pass och dels ge varandra pepp, dela bilder och filmer. Så vi har tävlat både i antal tränade minuter, och ”social engagement score” vilket är otroligt smart och roligt. Det blev 143 200 kr totalt och vi är alla så glada att kunna bidra på ett så aktivt sätt!

Varför tror du att det skapat sådant engagemang internt?

-Jag tror delvis att det beror på att hela organisationen är så djupt fäst vid Bris, eftersom det var medarbetarnas val att vi skulle sponsra just Bris redan 2013. Sedan dess har vi endast sponsrat er och det vet alla som arbetar här – det är något vi är stolta över. Sen är vi ett gäng som gillar att tävla och att överträffa mål. Slutligen är det en så fantastisk aktivitet som blir win-win, de som inte normalt tränar så mycket har nu kommit ut på promenad eller annat flera gånger i veckan och de säger att det inte hänt om det inte varit för Bris. ”Jag orkade egentligen inte gå ut i mörkret idag men jag gjorde det ändå för Bris” är en kommentar jag hört flera gånger under kampanjen. Härligt ju!

Skulle du säga att Träna för Bris blivit en tradition, precis som Bristvätten nu?

-Absolut! Men jag planerar för ett upplägg med en spännande twist nästa år – det får vi återkomma till längre fram!

×

Det är viktigt att tidigt fånga upp barn som inte mår bra

Läs intervjun med Sara Rencrantz, kategori och affärsutvecklingschef på Hemglass om hur samarbetet med Bris startade och hur de jobbar kring social hållbarhet.

Intervju Hemglass

”Om barn inte mår bra fungerar inte samhället”

Läs intervjun med Katariina Kukkonen, Marketing Director på Metsä Tissue, som genom sin kampanj med Bris drog in hela 2,2 miljoner kronor till barn och unga.

Intervju Metsä Tissue

”Det viktigaste är att vuxna och unga pratar med varandra”


Läs intervjun med Linda Swärd, VD på Hewlett Packard Enterprise Sverige, som stöttat Bris sedan 2018 och dragit in hela 3 miljoner.

Intervju Hewlett Packard Enterprise

”GÄNGVÅLD ÄR SAMHÄLLETS VIKTIGASTE FRÅGA JUST NU"

Läs intervjun med Carl Sundstedt, marknadschef på Volkswagen personbilar.

Intervju Volkswagen

"SAMARBETET MED BRIS HAR LETT TILL STOR STOLTHET INTERNT"

Bastard Burgers medarbetare har utbildats av Bris kuratorer för att förstå hur vardagen ser ut för de barn.

Intervju Bastard Burgers

"Vi har möjliggjort samtal nattetid, så att barn kan få stöd av Bris dygnet runt, året om"

Telia har förlängt sitt samarbete med Bris.

Intervju Telia

”VÅGA FRÅGA OM SJÄLVMORDSTANKAR"

Alexandra Björnsson, projektledare på Tim Bergling Foundation, berättar om samarbetet med Bris. 

Intervju Tim Bergling Foundation

”Jag känner starkt för dagens 14-åringar”

För Bris berättar Efva Attling om de vilda tonåren i Högdalen, drivkraften och vad alla vuxna behöver veta.

Intervju Efva Attling

Bastard Burgers hjälper Bris nå fler unga

Ett initiativ från en medarbetare resulterade i ett långsiktigt samarbete med Bris. Läs mer om samarbetet och se film om hur allt startade.

 

Intervju Bastard Burgers

Coop säljer mjölk till förmån för Bris

- Miljontals personer kommer nås av Bris budskap via mjölkpaketen, säger Johan Öhlin, marknadschef på Coop.

Intervju Coop

Comfort inleder samarbete med Bris

- Jag hoppas att vi kan göra samhället lite bättre och varmare för barn och unga, säger Peter Austler, marknadschef Comfort.

Intervju Comfort

Stor påskgåva från Postkodlotteriet 

Bris fick ta emot 10 miljoner kronor vid Postkodlotteriets årliga utdelning. Hélène Carlbark, välgörenhetschef på Postkodlotteriet berättar mer.

 

Intervju Postkodlotteriet

Kappahls största insamling till Bris någonsin!

Kappahl samlade in 3,9 miljoner till Bris under 2022. Johanna Flemström på Kappahl berättar om rekordinsamlingen.

Intervju Kappahl

Circle K´s kampanj Träna med Bris - en succé

Här berättar Erika Söderlund på Circle K om kampanjen och medarbetarnas starka engagemang.

Intervju Circle K