Självförtroende & självkänsla

Hitta på sidan

Vad är självförtroende och självkänsla?

Självkänsla handlar om ens syn på sig själv. Bra självkänsla kan alltså betyda att en tycker om sig själv precis som en är. Självförtroende handlar mer om vad vi tänker att vi klarar av. Bra självförtroende kan alltså betyda att en tänker ”Det här klarar jag” när en testar något nytt.  


 


Även om begreppen är olika så hör de ofta ihop. Vårt självförtroende påverkar vår självkänsla och tvärtom. Ibland kan vi tro att ett bra självförtroende också innebär en god självkänsla. Men så är det inte. Vi kan vara övertygade om att vi klarar en viss grej (bra självförtroende) men ändå känna att vi inte duger som vi är (sämre självkänsla). Oavsett, det syns inte på utsidan om någon känner sig stark eller svag i sig själv.


 


Du med gott självförtroende och god självkänsla kanske känner igen dig i


 


  • att du tycker att du duger trots att saker inte alltid blir som du har tänkt dig.  
  • att du vågar säga ja till saker du inte vet så mycket om. 
  • att du är okej med att inte alltid tycka som alla andra.

Du med lite sämre självkänsla och självförtroende kanske känner igen dig i


 


  • att du jämför dig med andra och tycker att du är sämre.  
  • att du inte tror på människor när de säger något bra om dig.  
  • att du säger nej till saker för att du inte tror att du klarar av det. 

Det är vanligt att vara osäker. Vi är många som tycker att det är lättare att se bra saker hos andra än hos oss själva.  En bra nyhet är att vi ganska lätt kan träna upp självkänsla och självförtroende. På egen hand men också genom att ta hjälp av andra.  

Vad kan jag göra själv?

Vi behöver alla ta till knep för att få bättre självförtroende och självkänsla ibland. Ett sätt är att förändra vårt sätt att tänka om oss själva och vad vi klarar av. Vi behöver helt enkelt påminna oss om vad som är bra med oss själva och vad vi faktiskt klarar av här och nu. 


 


  • Skriv ner en bra sak du har gjort och en sak du är bra på. Varje kväll! 
  • Utmana dig själv. Stå upp för en åsikt du har eller testa något som känns läskigt.
  • Omge dig med personer som får dig att må bra och som tror på dig.
  • Fråga andra vad de tycker är bra med dig. Ofta har andra lättare att se våra bra sidor.
  • Var snäll mot dig själv. Du försöker, du gör bra saker och du testar. Det är modigt.  
Kom ihåg

En god självkänsla och ett bra självförtroende är som bra kondition – vi behöver träna på det regelbundet. Genom att öva på att fokusera på dina bra sidor och vad du faktiskt klarar av, kan du bli tryggare och säkrare i dig själv.  

Läs mer
×

Lämna chatt